webForumDet fria alternativet

Fel vid modprobe

3 svar · 133 visningar · startad av Peeer

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

Varje gång som jag försöker köra modprobe (för att gå igång nätverkskortet) så får jag följande felmeddelande:
modprobe: Can't open dependencies file /lis/modules/2.4.20/modules.dep (no such file or directory)
vilket inte är så konstigt, då det inte finns någon katalog som heter modules. Frågan är därför: Hur gör jag för att få den katalogen?

Har mina misstankar om att jag (i min okunskap) valde att inte installera den. :r

r/ Jag hittade en fil (kernel-modules-2.4.20-i486-7.tgz) på installations-cdn som bl.a. innehöll den eftertraktade mappen. Hur gör jag för extrahera innehållet i den filer till root-partitionen?

Framsteg :)
Jag har med mina enorma linuxkunskaper (:OO ) kommit fram till att ett paket saknades. Efter idelt googlande och sökande här på wF lyckades jag montera cdläsaren och starta installationen av paketet (installpkg). Dock så kommer jag inte så mycket längre.

Unable to install kernel-modules-2.4.20-i486-7.tgz: tar archive is corrupt (tar returned error code 2)

Hur lösa detta? Visst kan jag ladda ner paketet från sunet igen, men hur kan jag vara säker på att inte det också är korrupt? Har inte råd att slösa hur många skivor som helst.

RoggerMedlem sedan jan. 2000566 inlägg

Jo! Förstahandsvalet vore nog att ladda ner paketet igen. Prova med att ladda ner filen med ftp istället då det verkar som bläddrare (explorer) kan knasa till filerna ibland.

Laddade ner den via ftp innan. Dock så laddade jag ner hela iso-filen, kan det påverka?

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)