webForumDet fria alternativet

Installation av slackware (n00b-fråga)

12 svar · 299 visningar · startad av Peeer

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

Tänkte idag börja lite smått med att lära mig linux, och satte därför igång en installation av slackware (8.1). Efter en fruktansvärd tid var installationen så gott som färdig, och jag ombedes skriva in ett root-lösenord. Detta resulterade i ett felmeddelande (något om att en fil/mapp inte kunde hittas eller liknande), så jag hoppade över det steget. Därefter startade jag om datorn (skulle man göra) och väntade på att något skulle startas. Men det enda som hände (efter minnestest mm) var att det stog "LI" på skärmen, inget mer. Så min fråga är: Vad gör jag för att få igång datorn? Någon form av bootdiskett antar jag, men vilken och vad gör jag sen? Vill helst inte installera om allt (då det tog svinlång tid att installera), men finns det inget val så göra jag naturligtvis det.

Följdfråga: Hur lång tid bör det egentligen ta att installera linux på en gammal burk (133MHz, 16MB ram)? Min installation tog nästan 7 timmar, vilket jag anser vara fruktansvärt lång tid.

ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg

Prova att starta datorn med installations skivan i och se om det finns något option för att fixa boot i installationsprogrammet.

Det ska inte ta så lång tid som det gjorde för dig, själv har jag installerat Redhat 8 på en 166'a på 1 timme. Jag skulle kunna gissa att det beror på att Slackware kompilerar många program under installationen, då tar det tid på en långsam dator. Men jag har aldrig provat slackware så jag vet inte.

/Viktor

reka1Medlem sedan sep. 2001650 inlägg

Här kan du få hjälp ang lilon:
http://user.tninet.se/~uxm165t/howto/Installation-HOWTO-se-8.html
http://home.bip.net/gunnard/linux/lilo.html

Tog det 7 timmar?! För mig brukar det gå snabbt som 17, fast kör då anpassad installation.

Har tittat in i installationsprogrammet, men vad jag kan se finns det inga sådana inställningar där. Man kan i stortsett bara installera om allt.

Jag provar att installera om allt igen (plockar bort lite som jag tror är onödigt). Återkommer med rapport.

Sådärja. Har nu ominstallerat hela systemet, men utan någon mer framgång. När man (under installationen) ska lägga in ett root-lösenord så går inte det (något om att en mapp/fil inte hittas). Det strular även med installationen av lilo, samt vid skapandet av en bootdiskett (den läser inte ens från diskettstationen innan den säger att det är något fel på disketten). Får väl göra ett försök till imon, men det känns ju lite tungt. :l

reka1Medlem sedan sep. 2001650 inlägg

Du kanske har fått en korrupt iso. Jag hade våldsamma problem med att få med ncurses vid en installation. Fick ta hem en annan iso och då löste det sig.

Skulle det ju kunna vara. Tankar ner slackware 9.0 nu, får hoppas det går bättre med den. :)

RanXeroXMedlem sedan maj 2000829 inlägg

Hej Peer.

Du verkar inte ha tur med slackware ser jag.
Vilken version av slackware 8.1 har du laddat ner.
Antar att det är den senaste. Att ladda ner 9.0 är nog inte så
dumt. 9.0 är kompilerat med gcc 3.2, gör stor skillnad, mycket snabbare.

Det problemet du har fått har drabbat mig med, men när jag testade en "icke" stabil utgåva av slackware. När jag skulle
skapa lösenordet så hittade den inte någon kattalog.
Sen så funkade det inte, fick inte heller lilo att funka.

Det viktor nämde att slackware ska kompilera en massa source stämmer inte rikitgt. Slackware kopierar över sina färdigkompilerade *.tgz packet.
Men det kan därimot ta ett tag, för alla binärer ska packas upp. Men 7 timmar verkar långt. Kan bero på en heldel, kanske du har en seg cdrom, vet tyvärr inte vad det kan bero på.

Men jag tycker inte att du ska geupp, kör på, allt ska gå att lösa. När du väl är där så kommer du nog vara nöjd med resultatet.

Du nämde att du är färsk inom linux, nu har du möjligheten att lära dig så mycket mer =) .

Så de ska bara vara att uppdatera med mer info så kommer nog alla lajnux glada data nördar här på WF hjälpa till =) .

// ranxerox

Tack för ett bra svar RanXeroX!
Det känns helt klart bättre när även en van användare har haft samma problem som mig. Känns inte lika hopplöst då. Nu när jag väl fått tummarna ur ***** så tänker jag inte ge upp i första taget. Räkna med en hel del nybörjarfrågor i linuxforumet framöver. :)

Håller just i detta nu på med att försöka installera ver. 9.0 istället. Förhoppningsvis så ska det gå bättre.

Precis som du säger så är väl cdromen en stor flaskhals. Den har ju ett bra antal år på nacken, men jag har inte bråttom =)

Ojojoj, nu kunde jag både sätta root-lösenord och skapa bootdisketter. :)
Tyvärr så får jag inte lilo att funka. Den skriver ut "LI" oändligt antal gånger verikalt över hela skärmen. Några tips?

Nu sitter jag här, och tittar på min svartvita kommandopromt. Och jag har ingen aning om vad jag kan/vill/bör göra. Någon som har något tips? Eller kanske rent av en tutorial för nybörjare?

ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg

Var installerar du LILO? MBR?

/Viktor

Jadu, bra fråga. Jag hade 3 alternativ att välja på. MBR var det 3e alternativet, men jag tog det första. Kan dock inte komma på vad det var. tyvärr =/
Kan man kolla det på något smidigt sätt?

r/ Efter lite googlande så hittade och körde jag /sbin/liloconfig. Men jag kunde inte installera lilo på MBR (Lilo install error #1). Tips?

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)