Har du version 1.2.5? Den har rapporterade problem med just smb. Du kanske hittar nån lösning här: https://www.macfixit.com
Vet tyvärr inte vad felmeddelandena gäller. Kan du berätta hur du ställt in allt på PC:n?
6 svar · 573 visningar · startad av SDCd
Försöker ansluta via smb till min PC där jag delat ut en disk och en skrivare. Får dock diverse error koder, -50, -5000, -5023 mm. Någon som har några tips på felsökning?
Har du version 1.2.5? Den har rapporterade problem med just smb. Du kanske hittar nån lösning här: https://www.macfixit.com
Vet tyvärr inte vad felmeddelandena gäller. Kan du berätta hur du ställt in allt på PC:n?
Version 1.2.5 av vad? Är det så att du menar 10.2.5 av operativsystemet?
På PC:n har jag sparkat igång skrivar och fildelning i TCP/IP inställningar och sedan delat ut den disk jag vill komma åt, (WIN2000).
Var kan jag hitta, i OS X, vilken Arbetsgrupp som datorn ingår i? Tittat under Nätverksinställninngar, men där hittar jag inga Workgroups.
Hittade var man ändrar Workgroup (default inställning).
I program/verktygsprogram/kataloginställningar.
Det verkar som om problemet ligger i att jag försökte dela ut en hel disk (eller snarare en partitionerad del av en disk). När jag delade ut en mapp på den disken var det inga problem att komma åt den.
Har fortfarande problem med att hitta skrivaren dock.
Slarvfel av mig, ja jag menade 10.2.5. :)
Ja det stämmer att det kan bli problem om du försöker dela en hel disk (funkar faktiskt bättre på Mac vs Mac).
När det gäller skrivardelningen vet jag inte vad som är problemet. Det bästa rådet jag kan ge är nog att kika runt på Apples sajt och kolla om de har nån artikel som behandlar detta. Vissa skrivare funkar ju heller inte med Mac, så det är svårt att veta vad som kan vara orsaken.
OK, någon som har erfarenhet av att göra det åt andra hållet, dvs koppla skrivaren till Airport basstationen och använda den i windows?
När man ändå är igång, någon som provat CUPS på Mac? Kanske kan ta vägen via Linux och skriva ut istället.