CreepMedlem sedan mars 200341 inlägg Hej, jag använder FreeBSD 5.0 och har problem med att konfigurera min hosts-fil. Jag körde RedHat Linux innan, och då frågade den vilket datornamn jag ville ha direkt vid installationen, men nu verkar det som om lite editering krävs. Jag vill ha ett datornamn (tror iaf det heter så i unix) som kan pingas och allt precis som localhost. Detta krävs bland annat av apache och mysql för att de skall fungera normalt.
Jag läste denna artikel: http://www.defcon1.org/html/Software_Articles/hosts/hosts.html
och det verkar som om jag skall ange en rad i stil med:
10.0.0.1 chuckie.mymachine.com chuckie
10.0.0.1 chuckie.mymachine.com
Min fråga är då, vilken domän skall jag använda? Jag har ju inget domännamn kopplat till min hemdator, utan använder den enbart som server för privat experimenterande med php etc. Jag har ju inget jag kan använda istället för mymachine.com, och att bara hitta på något kan man väl inte göra?
Skulle vara tacksam för lite hjälp.
Om maskinen inte är kopplad till internet så kan du döpa den till vad du vill i hosts-filen.
Om maskinen är kopplad till internet så kan det bli lite problem om domännamnet används på nätet. Det som blir problem är att du kommer till din dator istället för den på nätet.
(Din hosts-fil går före internets namnservrar).
Vad jag vet så kan inte en hosts-fil på en lokal maskin störa ut någon annan på nätet. Hosts-filen läses bara av den maskin den ligger på.
CreepMedlem sedan mars 200341 inlägg okej, så jag kan alltså hitta på ett datornamn? Vi säger att jag väljer "creep", finns det då nån dator på internet som heter samma sak? Okej om jag valde att min dator skall heta "lunarstorm.se", men om jag väljer ett eget namn utan toppdomän, så borde det väl funka, eller?
Jag testade förut, men jag tror jag missade delen med att namnge 10.0.0.1 som är det lokala nätverksgränssnittet (eller?). I så fall får jag väl pröva mig fram.
Tack för hjälpen.