DpoMedlem sedan aug. 2000159 inlägg Ha lite program gående i ett skal med hjälp av "screen" Screen är inget vidare driftsäkert, skriver man tex bara screen så dödar den alla "screeninloggningar"
kort och gott, mina screen's dör hela tiden, finns det något bättre alternativ ni har ett rekomendera? :r :e
RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg Beror på vad du vill göra. Vill du bara att ett program skall fortsätta vara aktivt efter att du loggat ut så kan nohup vara ett alternativ. Har inte samma funktionalitet som screen dock.
DpoMedlem sedan aug. 2000159 inlägg
Robban skrev:
Beror på vad du vill göra. Vill du bara att ett program skall fortsätta vara aktivt efter att du loggat ut så kan nohup vara ett alternativ. Har inte samma funktionalitet som screen dock.
Jo det är den funktionen jag vill ha, startar diverse saker i en SSH inloggning och vill att den ska var aktiv även när jag loggar ut.
Nohup, vad är skillnaden då? :q
RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg Tekniskt fungerar nohup så att det spärrar alla SIGHUP till processen (normalt sett skickas en SIGHUP till en process när du loggar ur skalet). Detta gör att processen fortsätter att leva, även efter att du loggat ut.
screen å andra sidan fungerar annorlunda. Där har du ju en virtuell terminal som kan hysa många processer och som låter dig växla mellan processerna m.m. nohup är inte lika avancerat utan är bara ett sätt att låta processer leva vidare efter att du loggat ut.