webForumDet fria alternativet

Installera ny hd..?

5 svar · 365 visningar · startad av bassebhu

bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Hej!

Har bestämt mig för att köpa en ide-disc på 120GB som jag ska sätta in i en iMac 400MhZ och börja om från början med system och sånt.

Nu vill jag ha lite råd och tips hur man får in den på korrekt sätt, samt hur man ska göra med nya systemet..?

1. Hur sätter man in den? :) Vad ska man tänka på? statisk elektricitet, urdragna kablar och sånt?

2. Jag har en extern firewire som jag tänker kopiera över all data till. Sen ersätter jag den nuvarande med den nya discen alltså. jag vill börja från scratch och installera os 9.2. sedan slänga in os x. vad tänka på? partitioner och sånt? är det ett måste och vad är fördelar/nackdelar? hur gör man i så fall? :)

3. alla tidigare program jag hade. säkrast att installera om dem? inte bara dra över filerna...?

4. kan jag få över alla mina os x-inställningar till mitt nya os x? konton och sånt...?

jag vill börja om från början med system och allt eftersom det är extremt segt och rörigt på nuvarande discen och jag hade en buggig os 9 redan innan jag körde in os x.

tack!!

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

1. Borde stå i en service manual. Här hittar du nog den du behöver för din modell: http://home.wanadoo.nl/manual.man/manuals.html
Är du osäker på vilken modell kan du ta reda på det med detta program: http://www.mactracker.ca/
Givetvis ska du grunda dig (finns speciella "straps", annars kan du hålla i ett element - vattenburet - och sen ta i någon metall i datorn som inte är elektronik) , ha alla kablar utdragna osv.

2. Jag föreslår att du installerar OS 9.2.2 på en egen partition. Det behöver inte vara någon större partition (1-2 GB). Detta har visat sig vara minst problematiskt och dessutom en fördel om du får problem med OS X partitionen och behöver köra DiskWarrior eller något annat verktygsprogram som bootar i OS 9 (fast DW kommer för OS X snart!). Partitionerar gör du enklast i Verktygsprogrammet som följer med antingen OS 9 eller OS X.

3. Det brukar funka bäst om man installerar om dem. Ska man dra över filerna så måste man in och peta i olika bibliotek och hitta preferensfiler osv.

Ett tips om du har OS X helt up-to-date är att använda Carbon Copy Cloner och kopiera hela rasket över till firewiredisken, då får du med rubbet. Dina inställningar, program och dokument. Sen är det bara att kopiera tillbaka med Carbon Copy Cloner från den externa till den interna disken (om du bootar upp från den externa vill säga). Har gjort det själv ett antal gånger och det funkar finfint.

4. Ja, enklast är isåfall att använda Carbon Copy Cloner och ange den interna hårddisken som target disk. Programmet är väldigt självförklarande.

Har du problem med nuvarande system (instabilitet) är det nog bäst att du kopierar bara din hemmapp och låter resten vara och gör ominstallationer av hela systemet, applikationer osv.

Lycka till och har du fler frågor är det bara att återkomma!

ok tack. så när jag har satt in en ny disc, hur kommer det se ut om jag startar? kommer inte hända ett dugg? jag antar att jag det bara är att pula i os9-skivan och dra en vanlig installation? ;) (jag har en 9.2.1 Sv. den bör funka bra väl? och sen uppgradera från nätet..?). sen är det bara att installera nytt os på nya discen alltså? sen innan jag drar in os x skapar jag partitioner? en där os 9-systemet hamnar och slutligen en där jag ska köra in x?

hehe hart aldrig gjort detta som kanske märks :)

tack! :)

Ja det ska funka. Fast... detta kan strula till sig lite om det är en disk som Apples diskverktyg inte känner igen, då kan du inte formattera hårddisken. :o

Jag tror dock Apple klarar de flesta diskar, men ibland strular det. Jag hade en disk som jag fick leta reda på 3-4 olika diskvertyg innan jag kunde formattera hårddisken! Fick du med ett diskverktyg (typ Silverlining från LaCie) så kan du prova det osv.

Jag håller tummarna!

hej igen petra. funderar på att behålla os x ändå, kom på att jag har väldigt mycket jag inte vill bli av med.

jag vill däremot fortfarande lägga in nytt os 9 för de är värdelöst just nu.

ska hämta ut disken idag :e

kan jag kopiera mitt nuvarande os x med copy cloner till min externa firewire alltså? (jag vill ej ha med mitt os 9)

om jag pular i disken och sedan kör in os 9 och efter det partitionerar. hur får jag sen in mitt os x från firewire-disken i den nya partitionen? använder jag copy cloner då med? eller är det bara att "dra och släppa" hehe.

du skrev nåt om starta upp från firewire-disken? det lät omständigt =/
vill helst bara använda den som "backup" och os x "mellanlandning". går det?

tack!

Bäst är om du startar om från firewirehårddisken, då är det lättare att kopiera över om du kopierat med CCC. Håll ner alt-tangenten när du startar upp så får du upp flera "system" och välj det system som ligger på firewirehårddisken. Detta förutsätter förstås att hårddisken stödjer att man startar från firewirehårddisk som startskiva, men det lär du ju snabbt upptäcka. Annars får du göra en ny installation av OS X och kopiera över de filer du behöver från den externa driven. Det är inte svårt, lovar. :)

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)