webForumDet fria alternativet

Linux-laddaren

5 svar · 327 visningar · startad av danielpetersson

danielpeterssonMedlem sedan apr. 2002123 inlägg

Hej!

Har precis avinstallerat Red Hat på min dator till förmån för Windows 2000 (nya ägaren ville ha windows). Problemet var att, efter formattering av Red Hat, när Windows-installationen kom till enhetsidentifiering så stannade datorn, låste sig, alltid på samma ställe. Jag tror det har med att göra att jag inte fått bort Red Hat:s LILO. Nu till mina frågor: Måste jag installera in Red Hat igen för att få bort LILO:n? Hur tar jag bort den? Kan jag använda mig av startdisketten för att ta bort?

NephMedlem sedan apr. 200349 inlägg

testa med att boota upp med en m$ bootdiskett
skriv fdisk /mbr

det tar bort din master boot record

danielpeterssonMedlem sedan apr. 2002123 inlägg

Har testat både fdisk /mbr, från diskett, och fixmbr, från cd:n. Inte av dessa gjorde att installationen fungerade, installationen låste sig på samma ställe. Vad skulle problemet annars kunna vara om det inte berodde på LILO? Jag har hört ngn som hade samma problem och dom fick bort genom att ta bort LILO. Samma sak händer oberoende vilket Windows-system jag försöker installera.

nizzyMedlem sedan juli 2001183 inlägg

va har du för partitioner då disken just nu?

blommaMedlem sedan apr. 20036 inlägg

Prova att starta om datorn utan att boota från cd, om du inte får upp en lilo prompt så är lilo borta från datorn, fixmbr borde ha tagit bort det.

Prova att ta bort alla partitioner från datorn och se om det hjälper.

ankathMedlem sedan jan. 2003270 inlägg

Min bror hade samma problem, men det fixade sig efter att han startade från en win98-startdiskett och installerade win95. Om jag inte minns helt fel så skriver win95 ovillkorligen över mbr.

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)