#L#Medlem sedan juli 20021 363 inlägg Fick jobb igår å satt för första gången i mitt liv vid en mac :) Skitballt, indeed, men finner dock en del saker lite smått irriterande...
1. Sitter med den där standardmusen (en stor knapp) där man är tvungen att trycka in ctrl för att högerklicka...
Om jag tar med mig en usbmus .. är det bara å plugga in? Alltså det blir inga problem med den andra musen eller dylikt ... vi jobbar i skift så har ingen egen dator dvs vill ju gärna att den andra musen skall funka då den andra killen ska ha datorn...
2. Struktur problem, blir väldigt snabbt rörigt .. några tips på hur man man skall lägga upp det för snabbast möjlig användning..
3. Hur maximerar man ett fönster, det där plustecknet verkar ju bara maximera på höjden
4. Sida för snabbkommandon till OS X ?
sen om ni har några fler tips .... allt är välkommet :)
/r
vore kul med svar så snabbt som möjligt ... börjar klockan 16:00 skulle vara ballt å impa lite på chefen ;)
#L#Medlem sedan juli 20021 363 inlägg Cyberpet .. vart är du när man behöver dig ;)
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg F'låt, befinner mig på sjukhus så jag kollar inte forumet så ofta. Bara en gång om dagen. Modem suger!
OK, ska försöka svara:
1. Ja, de flesta USB-möss ska funka, men kolla så att det finns programvara så du kan programmera högerknappen till att ctr-klicka. Microsoft *hostar* har faktiskt bra stöd för Mac OS X.
2. Själv har jag lagt upp en ikon för programmappen, eller viktiga program jag använder ofta, och diverse dokumentmappar i dockan så jag lätt kommer åt dem. Lära sig snabbkommandona är ett av de bästa tipsen förstås.
Är det några speciella tips du är ute efter så fråga!
3. Det maximerar inte på bredden hela skärmen ut som på PC, bara så brett det behövs för typ kolumner i mappar osv.
4. http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75459
Du får fråga mer så kommer jag med fler tips. Kan faktiskt skvallra att vi har ännu en ny Macanvändare här på wF, men jag säger inte hans namn, han får allt ge sig till känna själv. :e
AnkmanMedlem sedan juni 2002116 inlägg
CyberPet skrev:
1. Ja, de flesta USB-möss ska funka, men kolla så att det finns programvara så du kan programmera högerknappen till att ctr-klicka. Microsoft *hostar* har faktiskt bra stöd för Mac OS X.
Iom OS X behövs inte drivrutiner för icke-standard möss. Högerklick och skrollhjul skall funka direkt.
2. Struktur problem, blir väldigt snabbt rörigt .. några tips på hur man man skall lägga upp det för snabbast möjlig användning..
Jag förstår inte riktigt frågan. Vad är skillnaden mot Windows? Skapa mappar och spara dokument. Om du använder din hemmapp så kan du skapa ett alias av den i dockan och sedan kan komma åt innehållet genom att högerklicka.
3. Hur maximerar man ett fönster, det där plustecknet verkar ju bara maximera på höjden
Eftersom dra-och-släpp är en viktig del i filhantering mm i Mac OS så maximeras inte ett fönster så att det täcker hela skärmen. Detta skulle ta bort funktionaliteten med att dra objekt mellan fönster. Istället så är zoom-knappen (som den kallas) en växlare mellan programmets fördefinierade fönsterstorlek (som skapas när du gör ett nytt dokument) och en storlek som användaren bestämmer.
Personligen tycker jag inte att det finns någon fördel med att maximera fönster som i Windows.
Några andra tips:
Ladda ner sharewareprogrammet LiteSwitch . Det gör att du får upp ett fönster med öppna program precis som i Windows när du växlar program med Command (äpplet) + Tab. Blir mer översiktligt.
För att växla mellan öppna fönster i samma program använder man Command + <
Välkommen som macanvändare!
#L#Medlem sedan juli 20021 363 inlägg Wiha vilken trevlig dag det har varit idag ... känner att jag börjar komma in i macen .. kan ju stryka det där med strukturproblem .. samt maximerandet.. här nämligen strukturerat upp mina mappar och program på ett sådant sätt at det går 10 gånger snabbare nu ... samt insett att maximering av fönster bara skulle ställa in problem :)
Men finns fortfarande en del saker jag inte riktigt förstår:
-
hur markerar jag saker likt shift-tangenten i windows .. kan bara markera saker en och en i nuläget (command-knappen)
-
iTunes cepar fett ... körde in en mp3skiva... och drog in listan i iTunes .. då börjar skiten kopiera alla jeffla filer... vart lägger sig dessa samt hur kan man motverka detta?
#L# skrev:
- hur markerar jag saker likt shift-tangenten i windows .. kan bara markera saker en och en i nuläget (command-knappen)
Menar du i Finder? I kolumn- samt listläge går det till precis som i Windows.
- iTunes cepar fett ... körde in en mp3skiva... och drog in listan i iTunes .. då börjar skiten kopiera alla jeffla filer... vart lägger sig dessa samt hur kan man motverka detta?
Det verkar som du behöver ändra en del inställningar (Itunes > Preferences). Under General väljer du vad som skall ske när man stoppar i en skiva. Den var troligen inställd på att importera låtarna direkt.
Under Advanced kan man ändra plats på var musiken skall sparas, normalt är det i ~/Music/ITunes/Nånting
Där kan du också ändra så att den inte kopierar filerna dit när man lägger till musik i biblioteket.
#L#Medlem sedan juli 20021 363 inlägg Ankman (Y) toppen .. tackar!
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Kan faktiskt rekommendera en bra bok, som alla nybörjare med Mac OS X borde äga. Tyvärr på engelska, men den är bra skriven så även om man inte använder engelska dagligen så klarar man sig bra:
Mac OS X: The Missing Manual
av David Pouge
Han går igenom ALLT som är av värde, plus några av de program som finns inbyggda i Mac OS X, typ iTunes osv. Var bara noga med att få tag i 2nd Edition då den första inte täcker upp de nyheter som kom med Mac OS X 10.2.x
För att markera objekt oberoende på hur de ligger i listan: cmd-klicka (typ 1, 5, 6, 7, 10), annars är det bara att shift-klicka (1, 2, 3, 4 osv).
CyberPet skrev:
Kan faktiskt rekommendera en bra bok, som alla nybörjare med Mac OS X borde äga. Tyvärr på engelska, men den är bra skriven så även om man inte använder engelska dagligen så klarar man sig bra:
Mac OS X: The Missing Manual
av David Pouge
Han går igenom ALLT som är av värde, plus några av de program som finns inbyggda i Mac OS X, typ iTunes osv. Var bara noga med att få tag i 2nd Edition då den första inte täcker upp de nyheter som kom med Mac OS X 10.2.x
Jag skriver under på det. Mycket bra bok.
SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg Fortätter på denna tråd med frågetecken.
1. Hur har ni rutinerade Macmänniskor lagt upp användare? En användare (root) med fullständiga rättigheter och en vanlig användare med begränsade användare?
2. Skapas det någon log när man installerar ett program så man vet var filer placeras under installationen?
SDCd skrev:
Fortätter på denna tråd med frågetecken.
1. Hur har ni rutinerade Macmänniskor lagt upp användare? En användare (root) med fullständiga rättigheter och en vanlig användare med begränsade användare?
Root-användaren är inte aktiverad från början, det måste man göra manuellt (skall man förövrigt inte behöva göra). Den första användaren man skapar vid installationen blir admin som har rättigheter att installera program som alla kan köra samt administrera användare och lite annat.
Admin kan också tilldela andra användare admin-rättigheter.
Jag har lagt upp ett admin-konto som jag själv använder och vanliga konton till andra som använder datorn. Jag har också ett vanligt konto upplagt till mig som jag kan använda om det blir några användarrelaterade prolem (vilket det inte har blivit hittills).
2. Skapas det någon log när man installerar ett program så man vet var filer placeras under installationen?
Programfilerna i OSX är sk packages som egentligen är en mapp. Alla filer som hör till programmet finns i den mappen och om du vill trasha programmet är det bara att slänga den så följer alla filer med. Undantaget är inställningar som sparas i /Users/dittnamn/Library/Preferences och som det inte finns någon direkt anledning att slänga, kan vara bra att ha om man installerar programmet på nytt.
Vilka filer som installeras finns annars säkert nånstans i /private/var/log
SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg Tack för svaren!
Här är en fråga till:
Hur gör man för att se alla filer och mappar i Finder? Finns det något snabbkommando för att slå på/av detta?
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Kör *INTE* root som standard, kör Admin (den har nog med rättigheter - root använder man vääääldigt sällan, men strular det till sig så är man i trubbel).
SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg Är det inte en säkerhetsrisk att köra en admin-user som vanlig användare?
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Njae, inte på samma sätt... men visst, är man obetänksam och slänger viktiga filer så kan det bli trubbel, men oftast tillhör de root så det är mindre risk än om du kör i root-läge än Admin-läge. Som Admin kan du ju installera program och göra vissa viktiga inställningar, något som vanliga användare inte kan - då krävs Admin-lösenord.
SDCd skrev:
Tack för svaren!
Här är en fråga till:
Hur gör man för att se alla filer och mappar i Finder? Finns det något snabbkommando för att slå på/av detta?
Ladda ner Tinkertool. Med det kan du ändra så att alla filer syns i Finder samt en massa annat vettigt.
Annars kan du köra en
ls -la
i terminalen.
SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg Terminalen är man bekant med eftersom jag spenderat en del tid i Linuxmiljö, men det kändes lite som pärlor åt svinen att sitta och grotta i terminalen när man har denna läckra grafiska miljö. :)
--> Ankman, tack för tipsen!
SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg Tänkte jag kunde slänga in ett tips om ett annat program i samma anda som TinkerTool som Ankman länkar till i ett tidigare inlägg.
Detta program heter Cocktail Kan vara värt att titta på.