webForumDet fria alternativet

Nya drivrutiner för NVIDIA

Linux & BSDur Mac OS, Unix, Linux & BSD

11 svar · 347 visningar · startad av RanXeroX

RanXeroXMedlem sedan maj 2000829 inlägg

Tja på er alla glada..

Att det finns vissa som har nvidia baserade grafikkort i
sina datorer är inte ovanligt.

Nu har nvidia släppt en ny drivrutin som ska söka igenom din
pc, kolla vilket system du kör på mm.

Det låte intresant, kan tyvärr inte testa det på en gång (sitter på jobbet och vi kör win)

Jag tycker att ni kan ladda ner denna drivrutin så får vi se om den löser vissa problem man har med dagens drivrutin.

http://www.nvidia.com/view.asp?IO=linux_display_ia32_1.0-4349

För det är väll inte bara jag som har problem när man ska flytta fönster i gnome 2.2 med nvidias drivrutin. Fönstren hackar sig fram om man drar dem fort över skrivbordet.

Vi får hoppas att denna drivrutin kommer vara till en fördel för oss linux lovers.. =)

// ranxerox

RazofishMedlem sedan sep. 2000780 inlägg

ahhh, den var riktigt trevligt. Mycket lysande installation, lätt för alla som inte vill kompilera å krångla ;)

Har tyvär inte hunnit testa ännu.
Men det kommer.

// ranxerox

blommaMedlem sedan apr. 20036 inlägg

Nix pix, det är fortfarande hackigt, inte lika hackigt som föregående, men fortfarande hackigt.

Fast installationen var trevlig, kul att se att dom rör sej bort från rpm formatet för sina drivisar.

Oh well, call it a life.

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Om man installerar nvidias drivrutiner med defaultinställningar så är både SBA och Fast Writes avaktiverade av stabilitetsskäl. För att aktivera dessa måste man in och ändra i os-registry.c innan kompilering (vad jag vet, i.a.f. -- har inte hittat något sätt att aktivera det när man laddar modulen). Och då misstänker jag att man inte kan använda installationsprogrammet (har inte använt det själv, så det är bara en gissning) utan måste kompilera källkoden själv. Kan vara bra att veta, och kan vara värt att pröva (jag har aktiverat båda på mitt Ti4200 och har inte känt av några stabilitetsproblem).

För att se om SBA och Fast Writes är aktiverat kan man kolla i /proc/driver/nvidia/agp/status

Oki..

Vad ska man ändra på i os-resistry.c ?
Om man skulle testa själv.

Står dokumenterat (som kommentarer) i just os-registry.c :)

Kör installationsprogrammet med flaggan --extract-only så packas filerna upp, men ingenting installeras. Hitta sedan rätt stället i os-registry.c och kompilera (make install).

Innan man kan kompilera måste man dock ha källkoden för den kärna man använder, och den bör vara konfigurerad på samma sätt som när kärnan kompilerades.

Du behöver inte kompilera om os-registry.c, du kan göra samma sak genom att lägga till detta i /etc/modules.conf

alias char-major-195 nvidia
options nvidia NVreg_EnableAGPSBA=1 NVreg_EnableAGPFW=1

Det slår på SBA och FW om ditt kort stöder det.

Ok, där ser man. Detta är ö.h.t. dåligt dokumenterat hos NVIDIA, av någon anledning.

Personligen fortsätter jag nog att kompilera om dock. Känns tryggare (speciellt som jag kör SMP-kärna), och innebär inte speciellt mycket jobb. :)

Men, nvidia installeraren kompilerar automatiskt mellanlagret då du installerar, annars skulle det aldrig funka, eftersom mellanlagret måste kompileras på samma sätt som den kärna du kör.

Men ditt sätt funkar också, tar lite längre tid bara :)

Tar inte så lång tid om man har 2 x AMD MP 2000+ :e

Installationsprogrammet kompilerar f.ö. inte alltid vid installation, utan det följer med ett antal färdigkompilerade moduler (står i.a.f. så i den README som följer med -- "NVIDIA distributes the source code to this kernel interface layer, as well as a precompiled version for many of the kernels distributed by some popular distributions.").

Ahhhhh, okej, nu när du säger det så låter det bekant, jag har alltid fått kompilera om mitt mellanlager då jag installerat nvidia drivisar så jag har väl inte direkt tänkt på det.

I sit corrected :)

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)