Min kompis har problem med linux. Han har redan Windows XP och har installerat Slackware 9.0. Han satte Linux partition till Boot och tog bort det på XPs partition. Men då när han startar datorn så säger den att det inte finns något operativsystem. Hur gör vi för att få lilo att komma i början?
linux+xp
10 svar · 218 visningar · startad av Nexus86
Installera lilo på den partition som har bootflaggan (d.v.s. linux partitionen).
Använd bootdisketten som du skapade i samband med installationen för att boota linux. (för en sådan gjorde du väl? :q )
Vi installerade lilo på Root. Hur installerar vi på linux-partitionen då?
Förmodligen har ni installerat lilo på bootsector of root partition, det ska inte spela någon roll, se bara tilll att lägga till XP till lilo.
Det behövs inte fippla med bootflaggor när man adderar ett operativsystem till ett redan befintligt, om man har en bootmanager.
Lilo startar inte. Det var typ det tråden handlar om. Hur får jag fram det?
Nexus86 skrev:
Lilo startar inte. Det var typ det tråden handlar om. Hur får jag fram det?
Rogger skrev:
Använd bootdisketten som du skapade i samband med installationen för att boota linux. (för en sådan gjorde du väl? :q )
Typ.
Ja men ska vi starta med diskett hela tiden eller? Hur installerar vi lilo efter det? Är liksom inte riktigt hemma på linux.
Nej, starta med disketten. kör sedan kommandot lilo (då installerar du om lilo).
Du kan också prova att sätta tillbaka "boot" flaggan så som den var innan.
Har redan provat starta med diskett och skriva lilo. Det hjälper inte. Har satt tillbaka boot-flaggan och då kommer man bara in i xp. Just nu kör vi med loadlin på en diskett men det kan man ju inte göra hela tiden.
Installera windoze först.
Installera Linux
lägg lilo i din linux root partition /
Använd en bootloader, typ bootus som lägger sig på din disks mbr
sen är det bara & leka, ominstallerar du windoze så är det enkelt att installera om din bootloader
Det enda problemet med ovanstående är att vi redan har Linux installerat. :) Men vi får väl installera om.
Tack allihopa! :bire