webForumDet fria alternativet

PPPoE-klient?

8 svar · 314 visningar · startad av Nexus86

Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

Jag skulle behöva en PPPoE-klient till Linux för att koppla upp mig till internet. Har hittat en. RP-PPPoE men lyckas inte få det att fungera på SlackWare 8.1. :l

Felmeddelanden:
error: failed dependencies:
ppp >= 2.3.7 is needed by rp-pppoe-3.3-1-ppc.rpm
ld.so.1 is needed by rp-pppoe-3.3-1-ppc.rpm
libc.so.6 is needed by rp-pppoe-3.3-1-ppc.rpm
/bin/sh is needed by rp-pppoe-3.3-1-ppc.rpm
libc.so.6(GLIBC_2.0) is needed by rp-pppoe-3.3-1-ppc.rpm
libc.so.6(GLIBC_2.1) is needed by rp-pppoe-3.3-1-ppc.rpm

Dessa fel får jag när jag skriver rpm -Uvh rp-pppoe-3.3-1-ppc.rpm. Någon som kan tyda till mera nybörjarspråk eller ge ett tips på en annan PPPoE-klient? Eller också kanske jag helt enkelt laddade ner fel rpm-fil? :q

nizzyMedlem sedan juli 2001183 inlägg

Det verkar som att du inte har glibc installerat.. Borde finnas med i utvecklings-katalogen på slack-skivan..

Jag hade det installerat..! Hade installerat allt från hela skivan. Jag gick igen listan igen för säkerhets skull. Det gick iaf inte.. :l Vissa grejer blir man inte klok på. Men detta problem är över nu. Installerade Slackware 9.0 istället. Såg att samma PPPoE-klient jag ville installera fanns inbyggt i 9:an som ett paket. :) Men samma fel kvarstår. Jag kan inte installera något program. Inte från rpm, tar.gz, zip, ingenting. Den vill fortfarande ha libc, m.m. Hur ska jag göra för att slippa undan detta?

EDIT// "/bin/sh" ligger där som en genväg till ett annat program. Men den säger fortfarande att den behöver /bin/sh och att jag inte har den. :l

"EDIT// "/bin/sh" ligger där som en genväg till ett annat program. Men den säger fortfarande att den behöver /bin/sh och att jag inte har den."

Förklara det där lite mer ingående, har du verkligen ingen /bin/sh? konstigt, prova med att byta till /bin/bash kanske..

Nej jag har ingen /bin/sh såvida den inte ska vara en genväg. Vart ska jag byta till /bin/bash då? I genvägen eller? :q

EDIT// Genvägen är redan till /bin/bash
EDIT2// Efter ännu en titt ser jag att både /bin/bash och /bin/sh tar EXAKT lika stor plats :q

Vart är det du ser det här: EDIT// "/bin/sh" ?

Med "EDIT//" menade jag att jag redigerade inlägget för att lägga till något. :)

FuelMedlem sedan okt. 20001 285 inlägg

Jag tror att RP-PPPoE finns med på Slackware 9.0 inst cd

Jag skrev:

Installerade Slackware 9.0 istället. Såg att samma PPPoE-klient jag ville installera fanns inbyggt i 9:an som ett paket.

Fuel skrev:

Jag tror att RP-PPPoE finns med på Slackware 9.0 inst cd

' :OO :e

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)