webForumDet fria alternativet

PANIK!! Snabb hjälp...!!!

8 svar · 431 visningar · startad av bassebhu

bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Hej!

Har en g4:a i skolans inspelningsstudio. Den körde os 9. SÅ upptäckte jag att det fanns os x. klåfingrig som jag är bytte jag givetvis. nu kan jag ej byta tillbaka, utan administrationslösenord. hur fan ska jag lösa detta?! lärarn kommer inte föränn nästa vecka och nu kan ingen arbeta där för att programen ej fungerar i os x.

kan man byta startskiva utan att skriva in lösenord?!

HJÄLP!!! jag är såååå stekt!! :x

AnkmanMedlem sedan juni 2002116 inlägg

Om 9an och X ligger på olika partitioner kan du hålla ner alt vid uppstart för att välja startskiva. Annars om du har tillgång till en startskiva (OS X) kan du ju alltid starta från den och återställa adminlösenordet, vet inte hur populärt detta är dock :OO

Tror det är de enda sätten tyvärr...

tyvärr ligger den på samma partition :(

om jag återställer lösenordet, vad händer då? det är endast lösenordet som ändras? inga inställningar försvinner va?!

och hur gör man detta? sätter i os x-skivan och håller ned c? sen...?

När installeraren kommer fram så skall det tillgängligt i någon meny.

Jag tror att du helt enkelt får skriva in ett nytt lösenord två gånger. Vore rätt konstigt om några inställningar ändras pga detta, har aldrig gjort det dock så jag vet inte. Chansa...

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Har du en OS 9 CD så kan du starta om från den och välja startdisk och välja OS 9 på hårddisken som startdisk. Att byta lösenord och sånt utan lärarens vetskap är nog att ställa till med ännumer problem än du behöver.

fixat sig. jag tog med min boot disc :e fult att det funkar egentligen.

bassebhu skrev:

:e fult att det funkar egentligen.

Om man vill skydda sig totalt mot intrång i datorn (start från cd, firewire target mode etc) så måste man lägga in ett open firmware-lösenord som man sedan måste ange så fort man försöker starta datorn från något annat än den valda startskivan.

Ankman skrev:

Om man vill skydda sig totalt mot intrång i datorn (start från cd, firewire target mode etc) så måste man lägga in ett open firmware-lösenord som man sedan måste ange så fort man försöker starta datorn från något annat än den valda startskivan.

shhhh!! säg inte det till mina lärare :e

BulletBoyCrimeMedlem sedan mars 2003970 inlägg

Tur för dig att det löste sig.
Jag menar det mer som ett grattis sätt, kul för dig liksom ;) fast det kan låta fel när man läser det eftersom det ligger ju på betoningen.....ja du fattar nog.
Men härligt för dig att du tog dig ur knipan. Skulle bara säga det till dig du måste vara rätt glad

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)