webForumDet fria alternativet

unix

7 svar · 304 visningar · startad av benken

benkenMedlem sedan feb. 2003250 inlägg

Finns det något RIKTIGT unix system som är gratis, jamena linux å *BSD är inte riktiga i mina ögon....

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Vad är felet med Linux och *BSD, tänk att att det finns ett antal olika varianter av BSD, vilka tänker du på när du skriver *BSD?

Vill du kör ett mera kommersiellt system så finns Solaris att ladda ner från SUN, det enda som är "gratis" av dom kommersiella systemen vad jag vet.

Det är absolut inget fel på dem och jag är trogen till freeBSD, men jag undrade om det fanns något äkta gratis unix, solaris kostar ju om man ska köra det på x86...

nizzyMedlem sedan juli 2001183 inlägg

nej, det gör det inte förutom ovan nämnt solaris.

Vilka betal unix finns det då? Som är lite elajta som banker å sånt använder?

pefiMedlem sedan juni 200213 inlägg

några exempel:

HPUX från HP
TRUE64 från fd compaq/digital
AIX från IBM

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

benken skrev:

Det är absolut inget fel på dem och jag är trogen till freeBSD, men jag undrade om det fanns något äkta gratis unix, solaris kostar ju om man ska köra det på x86...

Som sagt; Solaris är "äkta" UNIX® den kostar bara 95USD för den fulla varianten (media kit x86) + frakt, en spottstyver i sammanhanget.

Ska du ha ex AIX (IBM's UNIX) så snackar vi om ett maskinvarubundlad OS som börjar på 70-80000 sek för en entry-level workstation (P-serien) i en mycket sniken konfiguration.

http://www-1.ibm.com/servers/eserver/pseries/hardware/workstations

Nästan värt å slänga ut lite pengar för att testa Solaris.

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)