webForumDet fria alternativet

Linuxprogram

10 svar · 643 visningar · startad av henkz

henkzMedlem sedan apr. 2002183 inlägg

Jag tänkte lämna windowsmiljön och endast köra Linux framöver. Nu skulle jag vilja hitta liknande eller bättre program än de jag nu använder i windows. Har installerat RedHat 6 med xwindows.
Exempel:
Homesite
Ftpprogram
photoshop
ev. om det finns ett program där man kan redigera access databaser.
Tacksam för hjälp

GaqziMedlem sedan aug. 2002224 inlägg

Homesite: VIM diggar jag ;)
Ftp: Igloo FTP har en gui som är lätt att använda.
Photoshop: GIMP! ;)
Ingen koll med Access databaserna dock.. :/

psykologMedlem sedan apr. 2000137 inlägg

Om du skriver php så finns zend studio, men det kostar. Annars finns bluefish http://bluefish.openoffice.nl/ vim är bara för posers ;)

Om du kör GNOME eller KDE så finns det ofta en FTPklient med där, eller så gör du som Gaqsi föreslår

Open Office skall tydligen gå att använda med MySQL, annars så finns det massor med GUI's till MySQL. Dumpa Access

Eftersom jag har hållt på med asp i 3år och tänkt hålla på ett tag till och inte byta till php, behöver jag använda access ibland till vissa kunder.

mlundbomMedlem sedan jan. 2003573 inlägg

Bästa rekommendationen i ett sådant sammanhang anser jag nog nästan skulle vara att köra VMware för att få tillgång till en virtuell windowsmaskin där du kan köra Access hejvilt ..

/M

Peter_BMedlem sedan apr. 2000642 inlägg

Du skriver att du använder redhat 6. Jag skulle nog fundera på att installera någon senare version om jag va du, 6:an har några år på nacken nu.

Försök installera minst 7.3, men 8:an är ganska trevlig också... ;)

ojoj sorry. har ju installerat 8.0 :-)
Var nog lite vimsig när jag skrev det...

Kan man installera Ms program om jag installerar VMware?

DpoMedlem sedan aug. 2000159 inlägg

Access fungerar inte under Linux, om du håller på med ASP så rekomenderar jag dig att forstätta köra Windows, Linux kommer bara ställa till det för dig.

TryptomineMedlem sedan nov. 200238 inlägg

Om du absolut vill köra ASP så kan du ju konvertera koden med asp2php.

RanXeroXMedlem sedan maj 2000829 inlägg

Måste få påpeka en sak..
Att CrossOver Office 2.0.0 har stöd för MS access 2000.
Det finns en trial man kan köra, (har dock inte testat själv ännu men ska efter helgen).
Det kostar ca 500 - 600 kr . Det kan det vara värt om man saknar vissa win program.

Man ska kunna köra.
Microsoft Office XP, 2000 and 97
Microsoft Word
Microsoft Excel
Microsoft Powerpoint
Microsoft Outlook *
Microsoft Internet Explorer
Microsoft Access *
Adobe Photoshop
Microsoft Visio
Lotus Notes
Quicken

Så varför inte stödja dessa utvecklare =)

// ranxerox

RanXeroXMedlem sedan maj 2000829 inlägg

Hej .. igen.

Har testat CrossOver Office 2.0.0 , funkar väldigt bra.
Jag kör Slackware 9.0 har inte några större problem.
CrossOver Office 2.0.0 hade lite problem att skapa ikoner för windows applikationerna, men dem kunde man skapa själv.

Har installerat Photoshop 7 (trial) och Office 2000 med IE 5.0.
Funkar strålande bra.

Jag skulle kunna tänka mig att köpa denna produkt för att kunna använda vissa windows applikationer som man saknar.

Jag tycker det finns bra applikationer som erstätter dessa men tyvärr så funkar det inte helt ut.

T.ex Openoffice är en bra programvara, men om man skapar dokument i openoffcie så är det inte till 100% att det kommer se OK ut i Microsoft Office, man måste veta att det kommer se likadantut när man skickar ett dokument vidare.

The Gimp är strålande, men PhotoShop har några år på nacken..
Man får erkänna att de är bättre, men det kostar mer. Jag tycker att The Gimp är den bästa bildredigeraren som finns på marknaden utan kostnad.

Ville bara påpeka att CrossOver Office 2.0.0 funkade....

// ranxerox

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)