DpoMedlem sedan aug. 2000159 inlägg Kan man få en imac för sisådär 2 000 kr?
Kör pc och vill prova mac. (har provat en emulator som emulerar till mac os 9 men det fungerar inget vidare)
Skulle räcka med en imac 233 mhz
och så undrar jag också om "pc hårddiskar" går i mac?
Dvs ide ata100 diskar.
Tacksam för svar
LinusMedlem sedan jan. 200323 inlägg Jo för en 2000 ska du kunna få tag i en såpass gammal iMac. Däremot gör den inte Macen någon särskild rättvisa tyvärr (glöm senaste operativsystemet OS X tex).
Din hd ska inte vara några trubbel att slänga in i en Mac.
DpoMedlem sedan aug. 2000159 inlägg Du menar att den inte ens skulle starta med mac os x? jag menar om jag trycker i en 7200rpm disk och 700 megg minne så... :q
LinusMedlem sedan jan. 200323 inlägg Starta och köra ska den nog göra, men sirap...
DpoMedlem sedan aug. 2000159 inlägg Synd det, vilket är minimikraven för x ?
AxelMedlem sedan aug. 20004 638 inlägg Jepp, en 233 Mhz skulle jag inte vilja köra X på. Jag valde att aldrig installera X på min 400 Mhz iMac, för jag antog att den skulle bli för slö att jobba med. Den kan starta som sagt, men mycket mer än så blir det nog inte.. ;)
Angående hårddisken är jag osäker. Jag har inte grejat nånting med att lägga in nya diskar och sånt, men jag skulle tro att det går. Det är lite krux med en iMac också, för den enda enkla öppningen är en "servicelucka" för installation och minne och eventuellt AirPortkort. Nån med lite mer koll kan ju upplysa om det.. ;)
DpoMedlem sedan aug. 2000159 inlägg Ska man behöva såga upp burken för att få i en ny hdd? x(
Men får tejpa ihop den med silvertejp sen då :e
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Nej, man öppnar visst på baksidan nånstans.
Kanske detta kan vara något:
http://home.earthlink.net/~gamba2/manuals.html#ibks
AxelMedlem sedan aug. 20004 638 inlägg iMacarna är ju gjorda som enkla datorer för användare som vill ha en fungerande dator, men som inte kan gräva i dem. De är rätt svåra att uppgradera också, eftersom de inte har några tomma kortplatser eller så värst mycket plats kvar i sig heller.
För lite mer vana användare (och företag) har Apple gjort PowerMacarna istället. Det går lätt att slänga in en extra disk eller komma åt moderkortet för processoruppgradering eller liknande. De är oftast lite dyrare, men håller också högre standard. ;)
DpoMedlem sedan aug. 2000159 inlägg Hittade en här:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=43012
Det var nog den besvärligaste dator jag sett att komma in i.
LinusMedlem sedan jan. 200323 inlägg Som sagt var.. iMacen är för dom som inte vill hålla på.
Vill du känna efter hur det är att köra OS X vet jag inte vad jag ska säga, det är mycket mer dator än vad du är ute efter som krävs för att det ska bli behagligt. Och inte skulle du väl vilja provköra en Volvo 745'a om du är intresserad av XC90?
Tyvärr är det nog svårt att prova för en billig penning, om du inte har en kompis med en burk.
DpoMedlem sedan aug. 2000159 inlägg Jo, jag vill inte kasta ur några större summor på mac om jag ändå inte gillar mac os'et.
Har provat mac os 9 och det första sponana är att man kan inte högerklicka och välja öppna i nytt fönster på webben som är väldigt irriternade.(brukar ha ca 15 st explorer fönster öppna på min xp maskin)
Har ni några trevliga screenshots på macosx man kan titta på? :q
bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg OS X funkar hyfsat på 400MHz iMac, men ska du redigera film, skapa musik o.s.v. kan du komma att bli skapligt irriterad på att det går segt!! :)
LinusMedlem sedan jan. 200323 inlägg
Dpo skrev:
Jo, jag vill inte kasta ur några större summor på mac om jag ändå inte gillar mac os'et.
Har provat mac os 9 och det första sponana är att man kan inte högerklicka och välja öppna i nytt fönster på webben som är väldigt irriternade.(brukar ha ca 15 st explorer fönster öppna på min xp maskin)
Har ni några trevliga screenshots på macosx man kan titta på? :q
http://www.subademic.com/img/x_desktop.png
Ganska trist screenshot - inga fönster öppna.
På Mac använder man inte gärna Explorer, Chimera, Mozilla eller Apples egna Safari är mycket snabbare och trevligare, men det är ju en smaksak iofs.
"Tabbed browsing" äger totalt, olika tabbar istället för olika fönster, när man väl vant sig öppnar man aldrig ett nytt fönster igen :)
Högerklickar jag kan jag välja att öppna i nytt fönster (OS 9, sitter på min jobbmaskin).
Annars går det snabbare att hålla inne apple-knappen när man klickar på en länk så öppnas länken i ett nytt fönster.
LinusMedlem sedan jan. 200323 inlägg http://99mac.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=5;t=001220;p=1
En "screenshot tråd" på ett populärt forum, om du vill se en massa skärmskott :)
Edit: kanske en idé att gå bakifrån då många har tagit bort bilderna dom har länkat till i början.
DpoMedlem sedan aug. 2000159 inlägg Tackar, Det är skrämmande likt unix. Verkar ju riktigt bra system :)
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Kul med screenshots: Här är min
DpoMedlem sedan aug. 2000159 inlägg Verkar väldigt svårt att få tag i en imac för 2 000 kr x( :l
bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg stiligt petrah. filat länge på den desktopen? ;)
LinusMedlem sedan jan. 200323 inlägg Som reklamen säger så är det ju Unix Based (FreeBSD), vilket man inte behöver bry sig om om man inte vill, men vill man så finns det där.
Jag har inte haft en Kernel panic (totalkrasch) sen juni/juli någon gång så OS'et är otroligt stabilt. För ordningens skull kan jag säga att en väns maskin går ner några gånger i veckan, men det är något hårdvarufel. Troligen minneskretsar som spökar.
Men i vilket fall som helst är det ett absolut grymt OS som är rock solid.