GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg Jag försöker köra följande:
chgrp www-data katalog
men får då till svar: chgrp: changing group of 'katalog': Operation not permitted
Varför säger den så? Det är ju min katalog och jag äger den. Men jag får inte ändra grupptillhörigheten på den. Jag vill inte att root ska behöva göra detta varje gång.
Jag har satt www-data att tillhöra gruppen www-data.
preyMedlem sedan jan. 2002341 inlägg Vad får du när du kör "ls -la" ?
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg Vad letar jag efter? T.ex en upload-katalog
drwxrwxrwx 3 gein gein ----- upload
Skriver jag
chgrp www-data upload/ så får jag Operation not permitted
preyMedlem sedan jan. 2002341 inlägg prova att använda chown istället?
chown ANV.GRUPP FIL
FIL kan oxå va katalog.
(Ej testat, men borde funka)
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg Operation not permitted på det med!
Jag är nästan hundra att jag lyckades ändra detta förut någon gång, utan att vara root.
preyMedlem sedan jan. 2002341 inlägg Är du säker på att du inte råkat hamna utanför gruppen? Står det något mer ang. Op. Not. Permitted? orsak?
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg Hamnat utanför gruppen? Nu förstår jag inte.
Står ingen orsak.
preyMedlem sedan jan. 2002341 inlägg vad jag menade var om ditt anv fortfarande fanns med i gruppen. (fast jag vet inte var man kollar det :) )
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg i /etc/group
nej gein tillhör inte www-data.
Måste han göra det? :r
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg det spelade ingen roll om jag tillhörde gruppen själv.
preyMedlem sedan jan. 2002341 inlägg du kanske måste lägga till dig i gruppen å starta om? fast jag vet inte.. om du inte har en "riktig" server kan du ju prova...
gonatt
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg Man kan endast byta grupptillhörighet på en fil/katalog till en grupp som man själv tillhör.
Detta gäller inte för root användaren.
preyMedlem sedan jan. 2002341 inlägg Du får köra su, och lägga till ditt anv i gruppen.. sen ska det nog funka.
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg Jag provade ju att lägga till användaren till gruppen men det funkade iaf inte. Får prova igen senare, kan inte testa just nu.
preyMedlem sedan jan. 2002341 inlägg Vet inte om jag e på rätt spår, men här kommer det:
Låt oss anta:
$ls -l
Resultat:
drwxr-xr-x 2 peter petersgrupp 3456 feb 7 16:00 katalog
Ovanstående katalog kan endast påverkas om man är inloggad som "peter" (eller root), eftersom att gruppen endast har läs&exekv.rättigheter. Om man vill ändra på denna måste man som sagt vara "peter".
I så fall kan man köra: "chgrp nygrupp katalog" (inget slash)
(katalog's rättigheter är 755)
Om:
$ls -l
Resultat:
drwxrwxr-x 2 peter petersgrupp 3456 feb 7 16:00 katalog
Nu kan alla som finns i gruppen "petersgrupp" ändra attribut och sånt med hjälp av chgrp. (katalog's rättigheter är 775)
För att kolla vem du är inloggad som kan man alltid skriva "whoami".
hmm........
Medan jag satt och skrev kom jag att tänka på en sak:
är du admin? annars kanske adminen har spärrat kommandot eller något liknande?
Vore bra om du skrev vad katalogen har för rättigheter (dwrx--r... osv.), så man kan bilda sig en uppfattning om vad felet är.
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg Ja, jag är själv admin, det är min server vi pratar om. Men jag ska göra detta så att mina användare själv kan ändra grupp på sin mapp så att www-data får skrivrättigheter (så att php-skriptet funkar som det ska).
Jag skrev även ett exempel där det inte gick och här står det vad för rättigheter mappen har:
Gein skrev:
Vad letar jag efter? T.ex en upload-katalog
drwxrwxrwx 3 gein gein ----- upload
Skriver jag
chgrp www-data upload/ så får jag Operation not permitted
preyMedlem sedan jan. 2002341 inlägg du får väl sätta användarna som ägare då, eller så lägger du till gruppen själv på varje.
Du kan ju kanske skapa ett skal-skript som skapar-användare och mappen + dess rättigheter.
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg Användarna är ju redan ägare. Det är dess egna mappar som dom ska ändra gruppen på.
preyMedlem sedan jan. 2002341 inlägg a då fattar jag inte... :(
ger mig...
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg Inte? Tack för försöket iaf :)
Om någon annan inte riktigt förstår vad jag menar så kan jag försöka förklara bättre.