1.
Debian's paketsystem (dpkg) är underbart!
i kombination med interfacet apt-get så kan det inte bli mycket lättare (förutom ifall man kör unstable(sid) och får depend problem, men det är samma sak med vilket paketsystem som hälst.
dpkg (med apt-get eller liknande) har fördelar över t.ex ports men det har även nackdelar (vilka man iof kan fixa med apt-get ifall man läser manualen).
Jag syftar då på "performance", debian's paket är i form av i386 binärer (för x86 maskiner då, plus att det finns vissa projekt som har i586 eller i686 med mmx ec. ec. ec. färdig kompilerade) vilket betyder att programmen inte utnyttjar modernare processorers fulla funktionallitet. Vilket ports löser eftersom att ports är lite fuskbygge fast man tar ju och blundar för det och tyckerom det iaf =)
2.
Debian är inte svårare än någon annan dist.
Med apt-get så kan du superlätt uppgradera hela ditt system utan att behöva surfa runt på projekt sidor ec. ec.
Det är bara det att man måste lära sig lite mera GNU/XFree grunder innan man får en maskin med X att funka ordentiligt.
Vilket jag antar håller på att fixas...
Det är en grej som vanliga "dumma" :) användare blir rädda för och det är den icke grafiska installen, men det ska jag hälsa att snart är Debian Installer i de Offenciella versionerna av Debian så att man får en grafisk installations miljö (vilket jag personligen inte vill ha, men ifall debian ska penetrera "UserSpace" marknaden så måste de ha en grafisk install-miljö, jag hoppas även att de harkvar den hedliga curses installen också för det är mycket smidigare).
Jag har kört debian i 2år och innan så körde jag Slackware vilket var trevligt, men nu, uj uj uj nu har man tid att programmera själv istället för att sitta och läsa manualer och kompilera program och libbar som man verkligen inte har något tekniskt intresse för.
det finns visseligen script i slackware för dist uppgrade men det slår aldrig debian, detta är en komplett guide för hur du uppgraderar ditt system:
apt-get updatebetyder att programmen inte utnyttjar modernare processorers
apt-get upgrade
apt-get dist-upgrade
klart!
(Kräver då att du kör Testing/Unstable eller har Security update i source listen eller att det kommer ut en ny Stable).
3.
Debian är okommerciellt, vilket har för och nackdelar men för mindel är det nog mest fördelar.
Dock ska man passa sig för att skälla på företag som Redhat!! jag blir illsken då.
3.1 Jag gillar inte disten som Redhat gör, men den är ganska bra för ensamma nybörjare (folk som inte har någon support vänn vid sidan).
3.2 Jag älskar Redhat för de finns för support och det är suuuupr viktigt i affärs områderna. Företag vill inte ha system som de inte kan få support för. Det sviktar ju för debian, men det är inget som behövs för debian för det finns ju så många "debian beatniks" som gärna hjälper till (passa sig dock för folk som är själv upptagna och egensinnade, för det finns ibland de oheliga debian användarna....)
4.betyder att programmen inte utnyttjar modernare processorers
Nu hinner jag fan inte skriva mera, skicka privmess eller besök mig eller mina polare i #debian.se eller #gnu.se på irc.debian.org ifall du/ni (vem som) vill veta mera, eller ha hjälp, eller helt enkelt bara ha lite Brain picking =).
OBS!!!!
And remember kids!
Du kör GNU/Linux inte Linux! (ifall du nu inte har ett eget OS projekt vilket jag tvivlar på)
GNU är OperativSystemet Linux är kärnan.
GNU är alla verktyg> ls, cd, mv, cp, wget ec. ec.
Så hjälp Free Software Foundation att få dem att synas med!
https://www.gnu.org <-- GNU projektet (spana gärna på HURD också vilket är en kärna som också körs på GNU operativsystemet)
https://www.kernel.org <-- Linux kernelns offenciella site.
https://www.debian.org <-- debians site... Kolla även på deras andra projekt, för de bygger inte bara GNU/Linux distar utan och också GNU/*BSD distar vilket är tyfft.)
$> 0x4A656E6E79 is stucked in my brain....
/me sveper med handen igenom luften och försvinner *poff!*
*hoppas inget försvann nu för jag var tvungen att cut 'n pasta för wf dummade sig med mig (eller vbulletin kanske)*
Mvh. David