webForumDet fria alternativet

2 nybörjarfrågor

4 svar · 238 visningar · startad av Pudolf

PudolfMedlem sedan juli 2000221 inlägg

Hej,

Jag har två frågor.

1. Jag håller på att testa med en webserver under Redhat 8. Slöas servern ner om jag är inloggad i ett grafisk gränssnitt (GNOME just nu)? Alltså, bör jag logga in utan det på nåt sätt?(hur gör man det?)

Under vilket användarnamn skall jag vara inloggad under? Just nu loggar jag in som root hela tiden, men det kanske man inte ska om man inte ska fixa med servern nånting. Den ska nämligen bara stå på 24/7 och agera webserver. Kanske några säkerhetsrisker inblandade, men vad vet jag! :)

1. Finns det nåt kommando / inställningsmeny där jag kan ändra så att datorn ("HP Vectra") inte lägger sig i "viloläge" var 20-30:e minut då man inte knapprar på tangentbordet? Webservern stängs ju nämligen av då :)

Tack på förhand!

ikarosMedlem sedan juni 2000114 inlägg

ja, servern kan slöas ner om du belastar den, t.ex. med X. sen om det är märkbart eller inte beror mycket på datorns prestanda kan jag tänka mig.

nej, att logga in som root alltid är inte rekommenderat. i konsolen, skriv:

adduser [namn]

när [namn] ersätts med det användarnamn du önskar, t.ex.

adduser pudolf

pudolf får då en egen hemkatalog, /home/pudolf.

det går att logga in utan grafiskt gränssnitt. personligen kör jag aldrig X på webservrar, men det går självklart att ställa in så att X inte startas automatiskt. hur vet jag dock inte :)

angående viloläget kanske du borde kolla i bios först.. finns inget där så har jag inget bra förslag :)

Tack för svaret :)

Jag skulle behöva lite hjälp att hitta rätt i BIOS, vet någon var man hittar inställningarna för viloläget? När jag bootar så trycker jag F7, så långt har jag kommit, sen finns det 'edit command line' och diverse andra valmöjligheter :)

Kramer_seMedlem sedan dec. 2001291 inlägg

Jag tror inte att det är BIOS du har kommit in i där.

Har för mig att det är F1 , F2 eller Del - tangenterna som brukar
göra så man kommer in till BIOS.

Tack men jag lyckades fixa det tillslut :) Det var inte BIOS jag kom in i nej :D

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)