webForumDet fria alternativet

Problem att starta från CD

5 svar · 311 visningar · startad av lejzer

lejzerMedlem sedan juni 2002263 inlägg

Hej

Har lite problem att starta från en Norton Utilities skiva på en G4.

Denna skiva har jag alltid lyckats starta från på en G3 och andra G4:or genom att som vanligt hålla nere C-knappen vid uppstart.

Nu har jag en helt ny G4 med macos X och macos 9.22 som jag inte lyckats starta upp skivan på, trots att jag håller inne C-knappen vid uppstart så startar den ändå från hårddisk, det hjälper inte ens om jag anger CD:n som boot under 'starskiva' i macos.. Någon som vet hur jag kan lösa detta?

bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg

är det en bränd skiva, från en toast-image? :e

Det stämmer, en kopia av originalet. Men jag har även provat med den och det hjälper inte..

Jag testade med mac os 9 skivan, och samma sak där.. den enda den accepterar är mac os x skivan

bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg

ok, har faktiskt ingen aning. men hört att det blir problem med bootable-skivor som bränts från imagefiler.

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Om det är en helt ny dator så är det inte säkert att det boot-bara systemet på CD:n är kompatibelt. Det kan hända att den inte känner igen den ny datorn. Du skulle kunna prova att göra en ny CD med OS 9.2.2 som kom med nya datorn och lägga in Norton på den.

Men varning varning, Norton Utilities KAN ställa till med elände på en hårddisk med OS X installerat. Jag litar inte ett smack på det verktyget. Jag kör numer Drive 10 istället.

Tack för era svar. Problemet är löst. Det visade sig att processorn var defekt (på en helt ny PowerMac, hmmm) väntar nu på en ny processor..

Tack!

/ Martin

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)