Jag håller på att försöka installera vsftpd på min server, men som vanligt går det åt helvette.
Jag har kommit så långt att jag lyckats kompilera, starta och loggat in som anonym användare på ftp:n från en annan dator.
Nu vill jag kunna sätta lösenord på servern så att endast jag kan logga in och uppdatera filerna i webbserverkatalogen.
Som jag har förstått det måste jag ha Linux-PAM installerat, vilket jag också har, för att kunna använda mig av lösenord.
Såhär ser mina config-filer ut:
/etc/pam.d/ftp är en kopia av RedHat/vsftpd.pam
/etc/vsftpd.conf är en kopia av vsftpd.conf med förljande modifikationer:
anonymous_enable=NO
local_enable=YES
listen=YES
När jag försöker att logga in så står det bara "530 Login incorrect."
Min gissning är att exempelfilen vsftpd.pam bara fungerar i RedHat, eller i alla fall inte i mitt LFS-system. Jag har försökt att kolla på man-sidorna för PAM efter lite info hur en PAM-fil ska vara uppbyggd men det står nästan ingenting där.
Är det någon här på wF som har fått igång vsftpd utan anonym inloggning? Skulle vara supernice om man fick lite tipps på hur man ska göra.
Innan jag installerade vsftpd så hade jag inte filen /etc/ftpusers, men eftersom /etc/pam.d/ftp inehåller en rad som hänvisar till /etc/ftpusers så skapade jag den utan att ha en aning om hur den skulle vara formaterad :e Jag testade att lägga in användare i lite olika format som t.ex. Berkeley DB... Kan det vara därför allt går åt skogen? ;)
Jag har tydligen suttit så länge framför datorn att jag helt enkelt hade glömt bort att problemet från början var att jag inte visste hur man skulle göra en /etc/ftpusers fil... Den filen nämns inte vad jag har kunnat se i någon av vsftpds hjälpfiler. Om någon ligger och trycker på information om hur jag ska göra en sådan fil så skulle jag bli glad om ni sket i att räcka upp handen och bara skrek ut det åt mig. :P
Ett stort tack till dig OlleBoop som förhoppningsvis fått in mig på rätt spår igen.