QazMedlem sedan feb. 2000211 inlägg Hej hopp, och ett gott 2003
Hur sätte jag upp en DNS som funkar lokalt?
Vad jag vill är detta. Ha en funktion i mitt lokala nät där jag lägger upp Intranät osv för att slippa göra detta på alla klienter. Allt annat ska bara forwordas til len "riktig" DNS server. Det behöver mao inte vara en DNS server. Jag använder Samba som PDC i nätet om det är till ngn hjälp.
PacmanMedlem sedan juni 200246 inlägg Lättast är väl att du bara kör igång bind. Sen ställer du in ip adressen till bind på alla klienter. Så har jag gjort här hemma, där jag kör en slackware server. Sen kan man ju peka om lite vanliga domäner och leka med och även lokala. T ex gw.lan -> 192.168.0.1 dator1.lan -> 192.168.0.2 osv. Rätt kul när man kommit igång lite med det. Sen kan du ju lägga in adresser som du besöker ofta för att slippa gå omvägar i andra dns:er. Om du vill ha några exempel på configurationsfiler, släng ett inlägg.
QazMedlem sedan feb. 2000211 inlägg vore tacksamt för lite exempel filer...
Jag har ju gjort som du beskriver (ja jag har ju självklart inte gjort det för då skulle det ju funka, men jag trode att jag hade det iaf...)
PacmanMedlem sedan juni 200246 inlägg Då ska vi se. DNS:en är uppdelad i lite olika filer. Först en som innehåller alla zoner, och sen en dns lookup och en reversed lookup för varje zone. Det jag visar nu är gansla enkla filer.
Först /etc/named.conf filen som innehåller alla zoner:
options {
directory "/var/named";
allow-recursion { 192.168.0.0/24; localhost; };
};
zone "." {
type hint;
file "caching-example/named.ca";
};
zone "localhost" {
type master;
file "caching-example/localhost.zone";
};
zone "0.0.127.in-addr.arpa" {
type master;
file "caching-example/named.local";
};
zone "lan" {
type master;
notify no;
file "caching-example/lan";
};
zone "0.168.192.in-addr.arpa" {
type master;
file "caching-example/rev.lan";
};
Med denna enkla config fil har du fixat zone delen. Nu ska vi placera ut alla andra filer (jag har även lagt till en lokal adress så du ser hur det funkar). Alla dessa filer bör du finna i /var/named/caching-example. named.ca och named.local borde redan finnas på plats. Om du har dessa kan du börja surfa vid det här laget. En fil för det lokala nätverket skulle kunna se ut så här:
$TTL 3D
@ IN SOA ns.lan. postmaster.lan. (
2002101301
8H
2H
4W
1D )
;
TXT "LAN DNS Server"
NS ns
MX 10 mail
MX 20 mail2
localhost A 127.0.0.1
gw A 192.168.0.1
TXT "The Router"
ns A 192.168.0.1
www CNAME ns
För att lägga till ett eget record till en egen adress skulle det bli ungefär: <namn> A <ip>
Då forwardas <namn>.lan till -> <ip>. Det har du nog redan förstått, men jag tar det iaf. En reversed fil skulle kunna se ut så här:
$TTL 3D
@ IN SOA ns.lan. postmaster.lan. (
2002101301
8H
2H
4W
1D)
NS ns.lan.
1 PTR gw.lan.
2 PTR dator1.lan.
Siffran före är den sista siffran i lanet. Dvs 192.168.0.X och sen vad den ska resolvas till. En sida att studera mer på är bla http://www.ibiblio.org/pub/Linux/docs/howto/DNS-HOWTO. Den lärde jag mig mycket från och kan rekommenderas. Nu kan ju filerna ligga någon annanstans på ditt system och du får ändra runt till vad du tycker passar bra. Hoppas du får till det :) (PS. kolla om bind är igång med netstat -a, om det finns något på port 53 så är det lugnt)
QazMedlem sedan feb. 2000211 inlägg Dåså då är kvällen räddad, jag kommer som vanligt inte att sussa fören 0300 och sedan plåga min kropp till att stiga upp vid 0600....
Tack, och jag lär återkomma om det blir flera frågor.