PudolfMedlem sedan juli 2000221 inlägg Hallå,
Jag har 2 stycken datorer, en som agerar webserver (apache) på en Linux Red hat 8.0 och sen en dator med Windows xp home som jag använder till surfning, spel etc. Dom är ihopkopplade i samma nätverk med en D-link 804-router. Nu skulle jag vilja kunna flytta över filer från WinXP-datorn till webservern, genom FTP kanske (?). Jag är helt grön på Linux/red hat så jag fattade inte så värst mycket när jag kollade på programmet "gFTP" som installerades på Red hat 8. Jag har öppnat port 80 samt 21, och jag kan nå webservern från min andra dator genom adressen "192.168.0.101".
Det jag vill är alltså att kunna föra över filer till RedHat-datorns /var/www/html/-mapp från WinXP-datorn. Man borde väl kunna göra det med FTP, men hur? Skulle vara jätteschysst om någon kunde berätta utförligt men jag är lika tacksam för en bra (helst på svenska) tutorial/guide!
Tack på förhand.
Jag kör RedHat 8.0 Apache & vsftpd på en burk och win xp på en annan.
Jag använder ftp:n för att ladda upp filer till "hemsideskatalogen" på apachen.
Jag har ingen erfarenhet av gFTP, men vill du ha en guidning i vsftpd så kan jag nog hjälpa till.
Var inne på : http://gftp.seul.org/
Uppfattade gFTP som en FTP klient och inte en server.
Du behöver en FTPserver som kör på din webservermaskin.
Ett exempel på en FTPserver är : vsftpd http://vsftpd.beasts.org/
Sedan ansluter du via din vanliga FTP-klient i XP till din andra dator (192.168.0.101).
PudolfMedlem sedan juli 2000221 inlägg Hej, tack för informationen!
Jag försöker installera vsftpd men jag stötte på lite problem :)
Jag laddade ner 1.1.3.tar.gz-filen och packade upp den i /usr/local/vsftpd/
Men sen står det i INSTALL-filen:
edit "builddefs.h" to handle compile-time settings (tcp_wrappers build,
etc).
Just type "make" (and mail me to fix it if it doesn't build ;-).
This should produce you a vsftpd binary. You can test for this, e.g.:
[chris@localhost vsftpd]$ ls -l vsftpd
-rwxrwxr-x 1 chris chris 61748 Sep 27 00:26 vsftpd
Förstår inte riktigt vad och hur jag ska göra med "builddefs.h" ?
Testa att bara skriva "Make" men det gillades inte :)
gcc -c main.c -O2 -Wall -W -Wshadow -idirafter dummyinc
make: gcc: Command not found
make: *** [main.o] Error 127
Sen fanns användarn nobody och katalogen ftp etc och jag gick till steg 3 (Installera) och skrev "make install", det funkade inge vidare men det kanske var för att jag inte ändrat i "builddefs.h".
if [ -x /usr/local/sbin ]; then \
install -m 755 vsftpd /usr/local/sbin/vsftpd; \
else \
install -m 755 vsftpd /usr/sbin/vsftpd; fi
install: kan inte ta status på "vsftpd": Filen eller katalogen finns inte
make: *** [install] Error 1
Har du några tips :) ?
Tack på förhand.
Jag är själv ganska grön på Linux/RedHat.
Har hittills inte behövt kompilera och sådant.
Har du RH8 skivorna 1-3 ?
Där skall finnas en RPM-fil för vsftpd
Har du kontrollerat så att du inte redan har vsftpd installerat ?
Har du en fil som heter :
/etc/xinetd.d/vsftpd
ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg Ladda ner den färdig kompilerade versionen (eller en RPM version) så ska du nog få igång den. Som det värkar nu så har du inte GCC (C/C++ kompilatorn installerad).
Jag skulle även remoendera att du tittar på Samba http://www.samba.org/, det passar mycket bättre till det som du ska använda FTP till. Samba låter dig skapa nätverks enheter som du kan ansluta på din Windows maskin som om det vore en Windows server som delade ut en enhet.
/Viktor
ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg För att kolla om det är installerat så kan du skriva
"whereis vsftpd"
eller om det är en RPM
"rpm -q vsftpd"
/Viktor
PudolfMedlem sedan juli 2000221 inlägg Okej, det verkade som jag hade RPM installerad redan :)
Den fann "vsftpd-1.1.0-1" när jag skrev "rpm -q vsftpd".
Behöver jag starta igång server på nåt sätt? Apache och mysql verkar slå i gång sig direkt vid uppstarten men jag vet inte med den här, det verkar iaf inte fungera än att ansluta från WinXP-datorn. Jag försöker logga in på Host "192.168.0.101" som Anonymous och port: 21. Det verkade som det flesta alternativen var YES i config-filen för vsftpd iaf.
Om du läser i filen :
/etc/xinetd.d/vsftpd
Så finns där en rad där det står :
disabled = yes
Ändra den till
disabled = no
För att starta ftp:n vid uppstarten.
Om du sedan skall ändra i configfilen :
Tips :
Skriv : man vsftpd.conf
eller : man vsftpd.config
Jag kommer inte just nu ihåg vad filen heter :-)
Så får du alla inställningsmöjligheter listade.
Peter_BMedlem sedan apr. 2000642 inlägg Efter att du ändrat till disabled = no i /etc/xinetd.d/vsftpd så får du köra
/etc/init.d/xinetd reload
så att xinetd upptäcker att du har ändrat. sen borde det bara vara att köra.
om du ser en rad som har något med reverse DNS lookup att göra, stäng av det också.
PudolfMedlem sedan juli 2000221 inlägg Tackar, nu kan jag logga in! Jag har kollat på config-filen, men jag hittar inget ställe där jag kan ändra "start-mappen", alltså så att jag hamnar under /var/www/html/ när jag loggar in från WinXp.
Det verkar dock inte som jag kan ladda upp filer eller så. Denied-message får jag (553 Could not Create file). Kan jag ställa in så att endast min jag kan logga in också? Nåt slags lösenord och så?
Finns det nåt kommando man kan skriva för att starta om ftpservern?
Tack på förhand.
Skapa en ny användare "useradd"
Ange hemkatalogen till /var/www/html/
Tilldela lösenord med "passwd användarnamn"
Ange i vsftp.conf filen : local_enable=YES
ftpservern startar du om genom att köra :
/etc/init.d/xinetd reload
Jag vet inte om ovanstående kan strula till rättigheterna.
Någon annan som kan svara på det ?
greymaneMedlem sedan juli 2001711 inlägg jag skippade ftp o körde samba istället! grymt smidigt. jobba med filerna direkt på servern. spara - o det e uppdaterat! då slipper du det extra steget med ftpprogrammet