snettMedlem sedan dec. 20026 inlägg Jag har en redhat 7.1 med 2 nätverks kort.
Jag har kontakt till den grad att jag kan pinga min win2k dator. Och min win2k dator kan pinga de 2 nätverkskorten. Som sagt det ena nätverkskortet leder ut till det stora Internet. Men de själva problemet är.
Hur ska jag få win2k att få kontakt med internet. Vilka intställningar ska göras. Behöver ja något visst program.
Tacksam för svar
//Johan
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg Det ska räcka om du anger redhat-burken som gateway i nätverksinställningarna i Windowsmaskinen. (Att du kan pinga båda korten tyder ju på att routingen är påslagen.)
snettMedlem sedan dec. 20026 inlägg Skulle du kunna förklara det lite mer i detalj. Jag e helt snurrig i huvet efter att pysslat med detta i flera timmar.
Just nu har ja följade inställnigar
eth0 som går till min win2k
och eth1 till adsl modemet.
eth0 ip är inställdt som default gateway just nu och sen har ja "set other routes to host" där win2k är host och eth1 är gateway.
På så viss får ja kontakt med alla nätverkskorten men sen om de är rätt, är en annan femma. Hoppas du fattar vad jag menar
//johan
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg
Hoppas du fattar vad jag menar
Ja .. Delvis åtminstone.
En par frågor bara:
Är Linuxburken rätt korrekt konfigurerad vad gäller IP på eth1? Har du Internetaccess på den så att du kan surfa och så?
Är routingen påslagen på Linuxmaskinen? Jag antar att det är så eftersom du annars inte borde kunna pinga eth1 från Windowsmaskinen?
I så fall ska det räcka om du går in i nätverksinställningarna i Windowsmaskinen, markerar nätverkskortet och anger IP:en för eth0 på Linuxmaskinen som gateway (och även anger DNS). Kör du sen 9x så behöver du antagligen starta om också.
Det borde vara allt ..
snettMedlem sedan dec. 20026 inlägg jag kan surfa.. sitter och skriver till dig på linuxburken..
Var ja kan tänka problemet ligger routingen..
och vilket som ska vara gateway.
testat kors och tvärs med inställningarna i win2k.
stort mysterium..
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg Vad händer om du från Windowsmaskinen försöker pinga ADSL-leverantörens gateway?
snettMedlem sedan dec. 20026 inlägg jag vet inte telias gateway. kan inte pinga nåt mer än de 2 nätverkskorten.
ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg Här är det skript som jag använder för att göra det som du vill göra. Internet på eth1 och intranet på eth0
echo "1" > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
iptables -t nat -A POSTROUTING -d ! 192.168.0.0/24 -j MASQUERADE
iptables -A FORWARD -s 192.168.0.0/24 -j ACCEPT
iptables -A FORWARD -d 192.168.0.0/24 -j ACCEPT
iptables -A FORWARD -j DROP
/usr/local/bin/lfck start
programmet lfck kan du hitta här, http://www.lfdomain.com/, det kopplar automatiskt upp dig mot Telia ADSL.
Du behöver också fixa till gateway på din W2k till linux burken, DNS och IP (i mitt exemple kör du med 192.168.0.1 på linux och 192.168.0.XXX på Win2k)
Jag kör DHCP och har då dess inställningar, plock ut från det det som du behöver :)
default-lease-time 600;
max-lease-time 7200;
ddns-update-style none;
option subnet-mask 255.255.255.0;
option broadcast-address 192.168.0.255;
option routers 192.168.0.1;
option domain-name-servers 10.0.0.1, 10.0.0.2;
option domain-name "XXXXX.XXXX";
subnet 192.168.0.0 netmask 255.255.255.0
{
range 192.168.0.10 192.168.0.100;
}
Hoppas det hjälper :)
/Viktor
snettMedlem sedan dec. 20026 inlägg hehe kom inte så långt.. redan när ja skapa scriptet så fick de fnatt.. tror iptables är lite gammalt.. kör på redhat 7.1
och sedan en fråga till var konfigurerar jag DHCP.
Är inte så haj på linux.
Gott nytt år i förrväg :P
ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg iptables är det ny :)
Det kanske inte finns hos dig, kör första raden och se om det hjälper något.
dhcpd (dhcp server) behöver du inte köra men där (i min post) hittar du IP till DNS och lite annat som du behöver när du konfar windows.
Satt själv i 4 dagar förra sommaren och försökte få Telia ADSL att fungera via min linux server men tillslut hittade jag detta skript.
/Viktor
snettMedlem sedan dec. 20026 inlägg hehe ok.. ju jag har suttit nu hela dan.. börjar få ont i ryggen..
men du har allså en linuxburk genom adsl o sen kan du surfa genom den på en win2k maskin.. kan du de så ger du mih igälla fall hopp :P
ska leta vidare o testa ditt script
/Johan