webForumDet fria alternativet

Problem: Hur lagar man ett filsystem?

3 svar · 302 visningar · startad av nighteye

nighteyeMedlem sedan sep. 200260 inlägg

Har fått problem med min root partition (/). När Red Hat bootar upp så klagar den på att den innehåller fel och att jag måste göra en manuell diskkontroll med fsck. Här stoppas boot-sekvensen och man hoppar ut i skalet.

/ contains a file system with error, check forced.
Error reading block 393263 (Attempt ro read block from filesystem resulted in short read) while doing inode scan.
/: UNEXPECTED INCONSISTENCY; RUN fsck MANUALLY

*** An error occured during the file stem check.
*** Dropping you to a shell, the system will reboot
*** when you leave the shell.

Har kört kommandot fsck samt e2fsck med olika växlar utan att lösa problemet, den vägrar läsa det blocket. Är det inte meningen att de programmen ska "laga" felet? Har jag fel när jag säger att de är Linux motsvarighet till chkdisk/scandisk i DOS/Windows?

Hur som helst, hur ska jag göra? Jag kommer inte in i systemet och vill inte installera om hela skiten nu när jag fått det mesta att fungera :(

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Man skall helst inte köra fsck på ett monterat filsystem, så prova med att boota från en bootfloppy och kör fsck därifrån.

Finns färdiga bootdiskar att ladda ner från nätet. Sök på "bootdisk" hos Freshmeat t.ex.

http://freshmeat.net/projects/paud/?topic_id=142%2C861%2C864%2C144%2C253

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Normalt räcker det med att skriva (ändra hda1 till din partition):

fsck -y /dev/hda1

Eventueltkan du starta i rescue läge, dom flesta dist. kan man välja rescue från installation cd/disketterna och sedan göra samma sak.

Hjälper inte detta, så kan det vara så att det är ett fysiskt fel på hårddisken.

nighteyeMedlem sedan sep. 200260 inlägg

Det funkade utmärkt att köra det genom rescue-läget, allting ordnade sig sen, tack för hjälpen!

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)