webForumDet fria alternativet

Wu-FTP problem!

Linux & BSDur Mac OS, Unix, Linux & BSD

13 svar · 285 visningar · startad av nighteye

Medlem sedan sep. 200260 inlägg
Frågan#1

Har försökt att få Wu-FTP att fungera på mitt Red Hat 7.1 utan någon vidare framgång. För det första så vägrar den att släppa in "vanliga" systemanvändare, men att logga in anonymt fungerar problemfritt. Jag antar att jag har missat något med ftpaccess konfigurationen eller något i passwd filen?

Har letat runt nätet efter svar utan att hitta något. Kan någon ge mig lite förslag eller konstruktiva idéer vad som kan vara fel och hur jag skapar en korrekt ftponly användare?

För det andra så tar det oehört lång tid komma in i klienten när man har skrivit FTP open localhost. Kör jag det internt så tar det ungefär 10-20 sekunder att komma till login prompten. Kör jag FTP'n externt från en annan dator i nätverket så får jag time-out. Telnet beter sig ungefär likadant, men något bättre. Fast jag kan inte logga in där heller konstigt nog. Har provat med root också. Nånting är uppenbarligen inte rätt.

Jag har inga gateways eller brandväggar som stör, så eventuella problem som de kan orsaka kan vi utesluta.

Det måste väl vara fler än jag som har råkat ut för det här? Tack på förhand.

Medlem sedan dec. 2001291 inlägg

Tror att du kan hitta något på :
http://www.wu-ftpd.org/

Har redan varit där och kollat utan att hitta något vettigt. Ingen annan som kan hjälpa till??

Ok, då vet jag inte vad jag skall tipsa om.
Hoppas att du hittar vad felet är.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Vad har användarna för shell?
Står det shellet med i /etc/shells, om det inte gör det så kan användaren inte logga in.

När det gäller att det tar långtid brukar tyda på att namnuppslagningen inte är riktigt uppsatt.

Har skrivit in rätt DNS'er?
står det något liknande "127.0.0.1 localhost" i filen /etc/hosts?

Jag har satt /etc/ftponly på min "ftp användare", har också provat med bash men det är väl ingen vettig idé? ftponly filen kopierade jag till /etc från Wu-FTP katalogen.

Jag kan förresten logga in med root nu, fast det är ju en stor säkerhetsrisk och det går fortfarande inte att logga in externt utan att få time-out. Måste kolla upp det där med hosts filen. Vad ska det stå? "127.0.0.1 localhost"?

Irriterande minst sagt.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Om du har sat "/etc/ftponly" som shell så måste det även stå med i /etc/shells, detta är en valig text fil så det är bara att lägga till en ny rad med "/etc/ftponly".

I hosts filen på en av mina maskiner (Mandrake 8.2) står det så här:

127.0.0.1               localhost.localdomain localhost

/etc/ftponly står med i min shells fil. Kanske är det nåt som ska ändras i ftponly filen?

Hur är det med ftpaccess filen? Det är väl den som håller koll på vilka som får logga in samt vilka som har "gästrättigheter" och sånt? Ska man inte lägga till att xxxxx har tillgång till FTP'n där?

Tillägg:

127.0.0.1               localhost.localdomain localhost

står med i min /etc/hosts fil. Frågan kvarstår, varför tar det så lång tid att logga in via FTP'n internt och varför får jag time-out när jag gör det externt??

Det är Wu-FTP 2.6.1-16 jag kör om det hjälper till.

Hah! Nu kan jag logga in! Vet i sjutton vad som var fel, kan vara så att lösenordet till användaren inte var satt (uppdaterade det iaf och sen så funkade det). Men men, nu till det andra problemet, det går fortfarande inte att logga in externt från min Win XP burk med WS_FTP, får bara time-out. Är ingen Linux expert men kan det ha något med Bind att göra?

Hur går det om du loggar in direkt via IP nummer ?
Som FTP Host i WS_FTP anger du serverns IP.

Det är det jag gör, jag loggar in via 192.168.0.10, jag får kontakt med ip-nummret/servern och sen så händer det inget. Gör jag samma sak internt i servern så funkar det fast det dröjer 10-30 sekunder att komma in. Likadant i Telnet, fast där funkar det att komma in utifrån utan att få time-out.

Jag skulle inte tro att bind är inblandad när du kör via IP.

Som FTP-server kör jag vsftpd och jag har inte någon erfarenhet
av wu-ftp. Men...
Eftersom problemet finns både i telnet och i FTP:n (att det tar
lång tid) så tror jag att man bör söka orsaken utanför wu-ftp.

Om det inte är DNS uppslagningen som tar tid så kan det ha
med användarautentiseringen att göra.

Att telnet fungerar och ftp får timeout externt beror antagligen
på en snävare satt timeout i ws_ftp. Om du sätter den så högt
det går så kanske du kommer in även via ftp:n.

Telnet fungerar externt, det tar likalång tid att logga in där som det tar att göra det internt (ca. 5 sekunder). FTP'n är satt till maxvärdet för time-out och jag får time-out efter ca. 30 sekunder externt. Normalt ska det bara ta 1-2 sekunder att logga in ju.
Någon föreslog att det låter som ett reverse-resolv -problem?
Vad betyder det?

Har lyckats fixa allting nu, det var nånting med hosts/resolve filerna som inte var rätt konfigurerade. Nu kan jag logga in på Telnet och FTP på under 2 sekunder :D

Tack för hjälpen!

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)