webForumDet fria alternativet

Compact Flashläsare i OSX?

6 svar · 326 visningar · startad av Axel

AxelMedlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Tjoho. Nu är det jul och nu står här hemma en ny bulle med skärm på. Men det medför ju ett nytt operativsystem också som jag försöker bekanta mig med. Jag har ju hört rätt mycket sen tidigare att OS9 kan köras i Classicläge och sådär, men kan man inte titta i Finder genom det? Det verkar som om det bara sätter igång och går i bakgrunden.

Vi har en Compact Flashcard-läsare som vi kopplade via usb till den gamla iMacen. Nu verar inte datorn förstå att en skiva sitter i. Jag kan inte minnas att den krävde drivisar på gamla datorn, gör den det nu? Eller fungerar den rentav inte alls?

Det ligger en massa jobbiga standardmappar på hårddisken. Jag vill kunna döpa om de som finns, t.ex. för att Word får problem med rättstavningen när det finns parenteser i mappnamnen har jag hört. Men då måste man vara inlggad som root. Var gör man det nånstans? Mac Hjälp skrapar ju bara på ytan på massa onödiga rubriker som att bränna sin egen dvd etc, jag vill ju veta lite vettiga grejer.. ;)

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Gamla "finder" dyker bara upp när du kör program i classic miljön, det räcker inte att bara starta classic.

Min erfarenhet är att man inte bör döpa om mappar i X, det kan sluta fungerar då. Problemet med att Word inte hittar sina lexicon finns inte i Office X, utan endast i älder versioner av Office ihop med 9.1 upp till X, jag har löst det genom att skapa en mapp utan () i namnet och installera "gamla" office däri.

När det gäller din flashcard läsara vet jag inte, kan du se den när du skannar usb bussen?

Javisst ja, det glömde jag säga. Den syns i Apple systeminformation. ;)

Dessutom: Funktionen att en meny hålls öppen har försvunnit i en massa program. Det fungerar i Finder och systeminställningar, men i Chimera, iTunes, Ircle och lite andra program åker menyn tillbaka direkt när man klickar på den. Nån idé?

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Det enklaste är väl att kolla tillverkaren av kortläsaren om de har några drivrutiner för Mac OS?

Det låter som du är lite överväldigad av Mac OS X. Det blir man lätt i början. Ett tips är att köpa boken "Mac OS X: Missing Manual" av David Pouge (ska vara 2:a utgåvan). Där lär man sig massor, dels sånt som är nytt för OS X och dels sånt som man kan göra för att få OS X som man vill.

Det viktigaste att veta är att OS X verkligen är UNIX fast med ett snyggt skal, så att ändra eller ta bort dessa "Standardmappar" kan vara förenat med fara för hela systemet och en ominstallation kan vara enda lösningen. Och i värsta fall en omformattering följt av en ominstallation. *skrämmande*.

Det där med Classic är lite klurigt, det startar ju inte som VPC och är ett separat program utan är liksom integrerat med Mac OS X så den kör bara ett program som kräver Mac OS 9. Men om du kikar under äpple-menyn när du har ett Classicprogram öppen ser du att du kommer åt lite inställningar i Classic osv.

Tänk på att USB-prylar, modem osv inte funkar i Classic-läget efter som det är OS X som styr. Startar du om i Mac OS 9 så är det förstås den som styr.

Angående din sista fråga, Jag har inga problem med menyer som "håller sig upp" när man klickar på dem. Du kanske får kolla inställningarna lite.

Har du uppgraderat till senaste Mac OS X versionen? 10.2.3

Hör av dig om du behöver mer hjälp!

10.2.3-uppdateringen löste menyproblemet. ;)

Missing manual är faktiskt beställd, och borde dyka upp tillsammans med Office X om ett tag. Det blir nog mycket intressant läsning..

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Det tog ungefär 3 månader för mig att känna mig bekväm med OS X, i början var jag mest irriterad över att det var så himla tungt och obegripligt. Men mycket klarnade efter jag läst David Pouges bok faktiskt. Man känner sig mer bevkäm med operativet och ser fler fördelar än nackdelar. :)

Hoppas det löser sig med din kortläsare också!

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)