Är det någon som får det att fungera bra? :q Lyckades förut men
installerade Linux idag och det fungerade inte. Den kopplade upp
och så men ingen webbläsare var klipsk nog att förstå att den var
uppkopplad..
Telenordia ADSL + Linux
14 svar · 285 visningar · startad av Nexus86
Hej Nexus86, jag har inte några problem alls med telia ADSL.
Vad får du för felmeddelanden ?
Här har du ett litet behändigt script för att logga in på telias hemsida.
USERNAME=<ditt användarnamn>
PASSWORD=<ditt lösen>
lynx -dump "http://10.0.0.6/sd/init" >/dev/null
lynx -dump "http://10.0.0.6/sd/login?username=${USERNAME}&password=${PASSWORD}" >/dev/null
lägg det här i en fil som kan heta t.ex. telia sedan så kör du ::
chmod +x <filnamn>
Då kan du köra filen som ett program, sen är det bara att lägga
den i crontab
crontab -e
man crontab
Detta gör att du loggar in på telia och får möjligheten att surfa från ditt adsl.
Det kan vara det som är problemet.
Annars så kan du prova att t.ex. gå in på sunets ftp, om det funkar så vet du att du har kontakt med nätet.
ftp ftp.sunet.se
Hör av dig vad du får för felmeddelanden om det inte funkar.
Lycka till
// ranxerox
Minns jag fel om jag säger att telenordia inte funkar på samma sätt som telia? Telenordia använder PPPoE som "inloggninsprotokoll", fungerar det tillsammans med ditt script RanXeroX?? Skulle vara kul att veta (tänker snart slänga mig in i linuxdjungeln)
RanXeroX skrev:
Hej Nexus86, jag har inte några problem alls med telia ADSL.
Har du säkert inte men nu var det frågan om Telenordia ADSL. Telenordia använder PPPoE ja och därför måste man använda sej av adsl-config som finns i Linux men webbläsarna förstår inte att jag är uppkopplad fast jag är det. Linux vet det men inte Netscape eller Konqueror eller någon annan webbläsare.
ok.. ska det gå via en proxy kanske?
Nej.. Ingen proxy utan PPPoE, vilket är förkortning av Peer-to-Peer Protocol nånting och är inte särskilt vanligt.. Men det fungerade förut i linux. Det var bara nu när jag installerade det den här gången som det inte gjorde det.
Kör du Red Hat?
I sånna fall är det jätte enkelt att konfigurera telenordia adsl. Kör bara igång internet configuration wizard.
Jag har gjort det.. Läs NORGGRANNT!!
Jag har fått igång internet och har fått linux att förstå det men inte webbläsarna.. alltså, linux kan använda internet men inte Netscape, Mozilla eller Konqueror.. Jag har till och med fått en IP.. Det konstiga är att förut så gjorde jag precis samma sak men då fungerade det att nå webbsidor också..
hm, dum fråga men har du satt DNS för så långt jag har förstått av mitt system så måste jag sätta dnsen själv.. för jag kan ju pinga osv med burken utan dns men med den så kan jag även surfa..
Som sagt kanske du redan har gjort men jag såg inget om det lite snabbt :)
Det finns leverantörer som kör proxy och PPPoE.. Har du kollat upp det? Eftersom dina webbläsare inte fungerar så är det ju ganska troligt. Om du kan pinga https://www.sunet.se så är dns rätt konfat.
nizzy det behöver inte vara så.. som jag har det just nu kan jag surfa på en hel del hemsidor på min burk men inte alla och min dns är rätt men jag kan inte pinga sunet, eller ens besöka sunet.
Ett av ställena jag inte kan besöka är webbforum så jag börjar för egen del fundera ifall jag har en privat cach nånstans på hdn jag missat rensa..
Ok, efter en slösurf på support.telenordia.se så vekar det inte som att de använder proxy. Vad använder nexus för en PPPoE-client? Om nexus kan pinga https://www.sunet.se är dns rätt konfat jag vet inte vad du använder, Gaqzi, men det verkar inget vidare (?)
Jag använder RedHat 7.1's inbyggda adsl-config.. Finns nog i senare versioner av RedHat också. Det fungerade alldeles utmärkt förut som sagt men efter ominstallation slutade det fungera. Vad ska jag egentligen med DNS till? Om du menar för att den inte kan kolla upp servrars IP så råkar det vara så att jag provade surfa till en IP-adress också.. Till en kompis webbserver och mitt eget webbhotell men inget av det gick. Förstår inte varför.
Nexux86:: Jag läste fel.. såg inte att det stod telenordia =)
Vet tyvär inte riktigt vilken typ av inloggning telenorida har, är inte hundra på om det scriptet jag hade funkar.
Har läst igenom dina inlägg, men får inte reda på om du har confat upp din dns. Även om man provar med ip nr i en browser så behöver det inte funka.
Du borde köra en trace på den browsern du kör med , kolla vad den gör för nått.
// ranxerox
Kan du förklara det lite mera nybörjarvänligt? :) Precis det där sista om trace.