bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg Hej!!
Sitter här och mumsar på en påse Problem & Blandat... :)
Mina funderingar är som följer:
* I nästan alla macromediaprogram försvinner menyerna titt som tätt. t.ex. i flash och dw när jag ska förhandsgranska. när jag sedan kommer tillbaka till programet så har menyerna försvunnit. ok inte världens största grej men efter ett tag blir man förbannat less på att öppna 3 menyer hela tiden. Speciellt när man har en del program, igång och varje liten grej man gör segar på rätt rejält.
* I Internet Explorer försvinner ibland scrollbaren och man måste ladda om för att få fram den. också otroligt irriterande det med. någon fler som märkt det? något man kan göra nåt åt?
* Finns det något sätt man kan (i os x) dölja alla program och mappar och visa bara skrivbordet?! Om man har många fönster öppna och vill komma åt skrivbordet kan det ta ett tag innan alla fönster är gömda/minimerade.
* Kan man ställa in så att om man dubbelklickar på en mapp så öppnas den i ett nytt fönster? alltså från kolumnvyn?
* Har hört att php/MySQL-server finns inbyggt i os x. är detta sant? hur gör jag för att få igång detta i så fall?
tack!
AnkmanMedlem sedan juni 2002116 inlägg Jag kan inte svara på alla dina frågor men kanske några av dom. Jag kör OS 9 än så länge (vänta på min PB med jaguar som väntas dyka upp i veckan).
Angående rullningslisterna så har jag upplevt detta också tex på MSDN. Behöver dock inte ladda om sidan för att fixa det, det räcker med att resiza fönstret.
Apache med php finns inbyggt i osx men det verkar krävas en del trixande i terminalen för att få igång det i klientversionen. Macworld hade en artikel om detta i senaste nummret, rekommenderar dig att köpa detta. MySql är det väl bara att ladda ner? Det stog om det i MW också. Skall naturligtvis ta itu med detta så snart den nya datorn anländer. Blir spännande.
Ank
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg * I nästan alla macromediaprogram försvinner menyerna titt som tätt....<snip>
Nu kör jag varken DW eller Flash så jag kan inte svara säkert, men det låter som något är lite galet. Prova släng preferensfilen och se om det bli någon skillnad. Kolla också så du inte kommer åt någon snabbkommandoknapp som gör att man visar/gömmer menyerna
* I Internet Explorer försvinner ibland scrollbaren och man måste ladda om för att få fram den.....<snip>
Händer detta på alla sidor du surfar in på eller bara några?
* Finns det något sätt man kan (i os x) dölja alla program och mappar och visa bara skrivbordet?! ...<snip>
Du kan välja att visa "fönster" och välja vilket fönster du vill till... eller så kan du växla mellan program med cmd-tab (använder du alt-tab så får du en valmöjlighet att välja vilket program du vill hoppa till).... eller under program-menyn välja Hide others (göm andra) för att gömma alla andra programfönster.... eller så använder du cmd-< (tangenten till vänster om z) så växlar du mellan olika fönster i programmet eller i Finder. Du kan även gömma Finder genom att välja "Göm Finder" när du är i Findern (cmd-H).
* Kan man ställa in så att om man dubbelklickar på en mapp så öppnas den i ett nytt fönster? alltså från kolumnvyn?
Gå in under Finder Inställningar och välj att "Öppna alltid mappar i ett nytt fönster". Där kan du också välja att öppna fönstren i kolumnvy.
* Har hört att php/MySQL-server finns inbyggt i os x. är detta sant? hur gör jag för att få igång detta i så fall?
Ja det stämmer. Tyvärr har jag inte gjort det själv men jag gissar att man måste in och ställa in inställningar i NetInfo eller jobba i Terminal. En bra manual om OS X och dess Unix-kommandon kan vara något att sätta upp på julklappslistan.
bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg Nu kör jag varken DW eller Flash så jag kan inte svara säkert, men det låter som något är lite galet. Prova släng preferensfilen och se om det bli någon skillnad. Kolla också så du inte kommer åt någon snabbkommandoknapp som gör att man visar/gömmer menyerna
ok, ska testa. det verkar som att den gör det för att det blir för mycket fönster på skärmen, men det blir bara irriterande om en sådan funktion är påslagen =/
Händer detta på alla sidor du surfar in på eller bara några?
Kan faktiskt inte svara på det =/
Det händer då och då. oftast om det är mycket text nedåt på sidan. men om man laddar om sidan så dyker den oftast upp igen. som ank sa så hjä'lper det ibland att resizea
Du kan välja att visa "fönster" och välja vilket fönster du vill till... eller så kan du växla mellan program med cmd-tab (använder du alt-tab så får du en valmöjlighet att välja vilket program du vill hoppa till).... eller under program-menyn välja Hide others (göm andra) för att gömma alla andra programfönster.... eller så använder du cmd-< (tangenten till vänster om z) så växlar du mellan olika fönster i programmet eller i Finder. Du kan även gömma Finder genom att välja "Göm Finder" när du är i Findern (cmd-H).
tack ;)
Gå in under Finder Inställningar och välj att "Öppna alltid mappar i ett nytt fönster". Där kan du också välja att öppna fönstren i kolumnvy.
tack igen :)
Ja det stämmer. Tyvärr har jag inte gjort det själv men jag gissar att man måste in och ställa in inställningar i NetInfo eller jobba i Terminal. En bra manual om OS X och dess Unix-kommandon kan vara något att sätta upp på julklappslistan.
får kika på det
Tack ank och pet
ska kika på MW också :e