webForumDet fria alternativet

samba & XP - lösenord

16 svar · 358 visningar · startad av greymane

greymaneMedlem sedan juli 2001711 inlägg

Hur gör jag för att få XP att använda sig av okrypterade lösenord? tänkte koppla ihop mina burkar med samba. har gjort det förr fast det va till win2k. då hade jag en fil som hette Win2000_PlainPassword.reg. jag har ingen mostvarighet till den till XP... nån som har nåt tips?

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

Är det inte samma som under 2000 då? Dvs skapa en nyckel enableplaintextpassword under:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\lanmanworkstation\parameters

och sätt denna till "1". (och starta om.)

jag har kört in Win2000_PlainPassword.reg i registret och har en nyckel som den du föreslog... men det funkar ändå inte. är det kanske nåt annat som är fel då?

det enda som händer är att jag inte kan logga in, det blir fel lösenord

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Har du ett lösenord som innehåller versaler och gemener (stora och små bokstäver)?
Prova att skriva in lösenordet med endast små bokstäver.

jag har bara gemener o siffror...

ingen som vet nåt?

Peter_BMedlem sedan apr. 2000642 inlägg

Får man fråga varför du inte kör med krypterade lösenord?

för att jag har läst att det ska var krångligt :) det e väl den bästa ursäkt jag kan komma med... är det inte det?

OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg

Nope.
Jag har kört WinXP mot Samba med krypterade lösenord.
Det är ett tag sen men vad jag minns så var det rätt enkelt.

då får jag nog prova det kännerjag. fast då måste jag nog plocka ut lite grejer ur registret *ryser*

Så länge du fixar windows igen så är det inte svårt.. bara att generera en smbpasswd-fil och sen sätta lösenord med smdpasswd.. inte alls svårt, bra mindre krångligt att hålla på och stänga av det iaf..

RanXeroXMedlem sedan maj 2000829 inlägg

Att köra med krypterade lösen, är att föredra.
Jag har alldrig haft några problem med samba och xp.

rocka på =)

// ranxerox

Peter_B skrev:

Så länge du fixar windows igen så är det inte svårt.. bara att generera en smbpasswd-fil och sen sätta lösenord med smdpasswd.. inte alls svårt, bra mindre krångligt att hålla på och stänga av det iaf..

hur genererar man en smbpasswd-fil?

stänga av det e ju inte dirket svårt, det e ju bara o dubbelklicka på en .reg-fil så e det färdigt...

su:a till root och skriv

/usr/bin/mksmbpasswd.sh > /etc/samba/smbpasswd

(anpassa sökvägen till var du nu har din smbpasswd enligt smb.conf) så genereras en smbpasswd-fil med alla användare som finns i din /etc/passwd-fil. tänk på att sätta /etc/samba/smbpasswd's rättigheter till 600 så att ingen utom root kan läsa i den.

sen kan du sätta lösenorden med smbpasswd [username]

prova att logga in.. och förhoppningsvis funkar det ;)

Peter_B skrev:

/usr/bin/mksmbpasswd.sh > /etc/samba/smbpasswd

när jag skriver det o trycker enter händer inget. jag får inte ens tillbaka en prompt. vad gör jag för fel?

kan man inte bara kopiera användarna i plaintext o lägga in dem i ett doc döpt till smbpasswd?

oj.. du kanske ska skriva

/usr/bin/mksmbpasswd.sh </etc/passwd >/etc/samba/smbpasswd

nu har jag iaf lyckats få igång kopplingen utan pass encryption. jag gissar att jag lyckats stänga av enc i xp. när jag stängde av den på linuxen så funkade allt. nu ska jag bara leta reda på den registernyckeln som stängde av enc...

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)