webForumDet fria alternativet

enklare linux

3 svar · 269 visningar · startad av eckberg

eckbergMedlem sedan aug. 200286 inlägg

Kör red hat 8 på min gamla burk... Är inte så jättehaj på linux men använder den som filserver. Det är dock så att allt är otroligt segt... Trycker jag på hatten nere i vänster hörn och startar något program tar det nån minut innan det kommer upp. Datorn är en 333Mhz om jag inte har fel. När jag hade W98 på den kunde jag köra Max Payne på den så den är inte så himla dålig. jag undrar dock om man måste köra den i grafiskt läge... Jag jobbar främst i terminalfönster, men man borde väl kunna starta den i typ motsvarande DOS, och ha alla funktioner igång ändå...

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Du kan starta burken utan X.

I filen /etc/inittab letar du upp raden: id:5:initdefault: (Brukar stå relativt högt upp) och ändra 5'an till en 3'a.

Nästa gång du startar burken så startar inte X upp.
Om du vill ha X igång temporärt så kan du när du loggat in ge komamndot startx för att starta X, när sedan avslutar X så kommer du tillbaka till kommando läget.

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Jag skulle tro att det kanske inte är själva X som är problemet, utan fönsterhanterare och skrivbordshanterare. Nästa gång du har igång X, prova exempelvis WindowMaker i stället för GNOME eller KDE om du använder dem :)

Litet tips om du arbetar utan X: Alt-F1, Alt-F2 et.c. kan användas för att växla mellan flera terminaler.

ante87Medlem sedan dec. 20024 inlägg

spango: Jag håller med dig, men inte om Windowmaker.
KDE1 kunde jag köra på min 233:a, och då gick det halvbra. KDE3 eller Gnome kunde jag absolut inte köra, men de är inte bra alls. Fluxbox däremot flyter på perfekt ;)

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)