G8Medlem sedan jan. 2001931 inlägg
Hej
Jag hade tänkt att formatera min win2k installation i dagarna för att installera XP eller ominstallera win2k... Tänkte då även kanske installera Linux å köra som dualboot. Problemet är att jag inte är speciellt insatt i Linux och skulle därför vilja ha lite hjälp, såsom att välja rätt version av Linux, finns ju en del olika versioner. Sen undrar jag åxå om jag har fattat det rätt när jag har för mig att Linux MÅSTE installeras på C:\ eller det kanske bara gäller vissa versioner?
Notera dock att jag är hyffsat n00b på Linux så nån enkelt version vore nog det bästa...
Har en AMD XP 1800+, ABIT KR7A moderkort, Gainward GF 4 Ti4200 64MB, 80 GB WDC HDD...
Tips, tankar etc. mottages med glädje
Mvh
//G8
NiehlsMedlem sedan juli 2002164 inlägg
finns ju alltid olika åsikter om allting. när det kommer till vilken dist man skall använda brukar tämligen våldsamma dispyter uppstå.
men men. jag kan ju göra ett försök.
om du vill ha en "enklare" dist till att börja med så rekommenderar _jag_(läs inte: dessa är bäst) redhat eller mandrake. dessa har installationsprogram som till stor del liknar windows och som gör mycket själv åt dig.
alternativt:
för att lära dig använda linux riktigt så rekommenderar jag slackware eller debian. har också hört om gentoo, men inte testat den själv.
valet är helt upp till dig..
angående på vilken disk du skall lägga den så spelar inte det någon roll.
iaf i redhats installationsprogram kan du fixa partitionerna med disk druid, som är väldigt enkelt att använda.
du kan däremot få problem med dualbooten med xp (jag bootar fortfarande linux med floppy, har inte orkat bry mig än, startar nästan aldrig om datorn :) ).
själv kör jag slackware/xp på burken hemma och redhat 8.0 på min laptop.
om du skulle råka sabba MBR så kan du boota xp med cd-skivan och vid prompten skriva fixmbr så löser det sig (egen erfarenhet. det enda jag tackar microsoft för)
//