Hej
Jag sitter och funderar på säkerhet, backup och
återställande av filer.
Finns det något bra program som kan ta en backup av en hel
maskin (som kör RH 8.0) ?
Kravet är att backup skall kunna tas minst 1 gång per dygn och
den skall lagras på en annan maskin (så klart).
Från backupen skall man kunna återställa valda filer eller
kataloger. Man skall även kunna återställa en hel maskin med alla
inställningar, filer, kataloger mm.
Jag tror att Norton Ghost klarade av det senare av mina krav för
en Windows maskin, men klarar den det för en Linux maskin ?
Vill gärna ha ETT program och inte många olika.
Inte ett för att göra filbackup och ett för att komma ihåg
konfigurationen och ett för att skapa en image fil av disken
och ett för att ... o.s.v.
Undrar även på vilket medium det är bäst att göra backupen.
Det skall inte ta evigheter och det skall inte vara orimligt dyrt.
Datamängd : 1 dator x 40 GB (Fler maskiner kommer sedan).
Tacksam för bra svar.
Man vill ju ha en bra backuplösning så man kan återställa
maskinen om något eventuellt någon gång skulle gå galet.
Kramer
Finns det något komando för att kopiera en hel disk ?
Inte bara en partition, utan hela disken.
Tack för tipset
Jag tror dock inte att cpio fixar det jag önskade.
kruttaMedlem sedan jan. 200254 inlägg Visst går det att kopiera en hel disk med cpio?
T ex:
find / -xdev | cpio -pm /mnt
Där mnt är en ny hd t ex.
Dock såg jag att Du hade lite andra krav oxå.
Det jag kan rekomendera Dig är rsync vilket fungerar utmärkt för att göra backup av ett filsystem t ex varje natt.
Rsync gör först en backup av alla filer / kataloger på fs över t ex nätverket. Nästa gång rsync körs letar rsync igenom vilka filer som har blivit ändrade sedan senaste körningen och uppdaterar alltså bara det som har blivit ändrat. Rsync går även att köra över ssh om man vill ha det krypterat.
Rsync
Jag kollade "man rsync" och där stod det en hel del ...
Den idé jag har just nu när det gäller backupen är följande :
Dator 1
40 GB HDD
Dator 2
40 GB HDD (Identisk kopia av hårddisken på dator1)
20 GB HDD (Operativsystem mm. för dator2)
(Dator1 & Dator2 är anslutna till samma nät)
Om hårddisken på dator1 skulle drabbas av haveri eller annan
manipulation så kan man ta disken från dator2 och sätta direkt i
dator1 och så fungerar det.
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg Får du verkliken med dig boot (MBR) med rsync?
Titta annars på dd kommandot!
För att kopiera hda1 till hdb1:
dd if=/dev/hda of=/dev/hdb
För att kopiera hda1 till en fil som ligger på en nfs monterad partiton från dator2 (mountad under /mnt/dator2 på dator1):
dd if=/dev/hda of=/mnt/dator2/hda.bin
ps. har inte provat kommandona själv på hela hårddiskar utan endast på disketter men det borde fungera :) ds.
kruttaMedlem sedan jan. 200254 inlägg Du får inte med Dig MBR med rsync men det går ju att lösa genom att i ett skript köra typ
chroot /mnt
lilo -v
T ex?
dd är ju ingen höjade om man skall göra backup på säg 40 Gb varje natt. Rsync är bra på det sättet att den bara kopierar det den behöver.
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg Håller med att dd inte är lämplig för natliga backuper, men eftersom det är ett alternativ till ghost.
Nästa fråga är väll om rsync håller reda på alla ägare/grupper/rättigheter som filerna/katalogerna tillhör?
Kan rsync för lite så någon får gärna svara, det får ju inte vara så att en användare kommer att äga alla filerna, då är backupen oanvändbar!
kruttaMedlem sedan jan. 200254 inlägg Det finns en många konfigurationsmöjligheter med rsync.
Som standard håller den själv ordning på äganderätt osv.
Vi har aldrig upplevt något problem med rsync iaf.
Skall man även köra över nätverk är det ju bra att så lite data som möjligt skickas vilket blir fallet.
Jag skall kolla lite på dd.
För att minska trafiken på nätet så kan man ju sätta in ett extra
nätverkskort i dator1 som enbart används vid backupöverföringen.
Då blir bara datorn som backupen tas ifrån seg medan resten av nätet kör som vanligt.
Man kanske ska ta sig en titt på någon typ av spegling istället, för att överföra 40 gb är ju rätt så mycket.. =) kan ta nån timme.
// ranxerox
Spegling och RAID har den nackdelen att om disken blir manipulerad eller om man "råkar" ta bort något som inte skall bort så kommer även den speglade kopian att sakna dessa data.
kruttaMedlem sedan jan. 200254 inlägg Om Du använder rsync för backup så är det bara första körningen som kommer ta lång tid då den kommer göra en fullständig backup.
Nästa natt t ex när Du kör backup med rsync så lär inte så där jättemycket blivit ändrat, säg t ex 1 Gb istället för 40 Gb.
Peter_BMedlem sedan apr. 2000642 inlägg Du kan ju kopiera bara MBR med dd och sen ta resten med rsync..