webForumDet fria alternativet

Akut hjälp! Undelet i linux

2 svar · 246 visningar · startad av Viktor

ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg

Råkade tabort min webroot på min server, inte så smart att köra rm -rf för fort :D Finns det någon undelete i linux eller är det kört?

/Viktor

Peter_BMedlem sedan apr. 2000642 inlägg

Om det bara är någon fil som du är ute efter så finns det hopp, det finns visst program som söker igenom hela hårddisken efter vissa mönster som du anger och sen dumpar innehållet i den noden samt de runtomkring till en fil...

Men att återställa en hel katalogstruktur... näe.. om du har lite tur så finns kanske html-filer och sånt i din browsers cache, du kan kanske återställa lite därifrån.

Om du inte har lust att lägga ner rättså bra mycket med jobb och samtidigt har mycket tur.. så är det nog kört. tyvärr.

Ta en liten tar-backup på kataloger som är viktiga då och då och kopiera över dom till minst en annan dator. så har du även om disken crashar och du måste installera om.

finns ju ett talesätt som gäller speciellt om man är root.... "think before you type" ;)

ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg

Tack för svaret. Tyvärr så gick det inte att återskapa. Hade zippat upp en fil på fel ställe (i rooten) och skulle ta bort alla kataloger och filer som hörde till den zip filen och då tog jag bort katalogen ROOT (tänkte för mycket på CVS när jag skulle tabort filerna...) :( Tyvärr så kom jag på det efter att jag hade zippat upp filen på rätt ställe och hade då skrivit över allt som jag ville återskapa verkar det som.

Hittade den här länken efter lite letande: http://www.praeclarus.demon.co.uk/tech/e2-undel/, kanske kan hjälpa någon i framtiden :)

Ta en liten tar-backup på kataloger som är viktiga då och då och kopiera över dom till minst en annan dator. så har du även om disken crashar och du måste installera om.

Jo, det mesta har jag på min widows burk och flyttar sedan bara över det till servern men nu var det 2 applikationer som jag bara hade på servern. Tror nog det är dags att börja med ett riktigt backup system nu :e

/Viktor

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)