muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Har börjat labba en del på Mac i skolan, och har stötit på patrull.
Hur gör man för att stänga av ett program som inte går att stänga av via GUIet? (Dvs motsvarigheten till Windows CTRL+ALT+DEL)
Det finns ingen deleteknapp på tangentbordet, vilken knapp ska man då trycka på? (om man t ex har markerat ett objekt som man vill ta bort)
Operativsystemet är 9-nånting.
ChainsawMedlem sedan sep. 20001 124 inlägg Fornminne + Option + Escape funkar under OSX. Borde göra det under OS9 också.
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Det är samma i OS X som i Mac OS 9. Dock finns det ett problem, ibland så låser det upp hela datorn så du tvingas starta om hela systemet. Detta händer dock inte i OS X tack och lov. :)
För att tvångsomstarta datorn om allt låst sig är: ctrl-fornminne-powerknappen.
AxelMedlem sedan aug. 20004 638 inlägg På iMacarna funkar kommando-kontroll-power rätt dåligt. Där finns det en liten söt resetknapp vid sladdarna på sidan istället. (brevid programmerarknappen)
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Justja, bra observerat Axel. Man glömmer lätt bort det där i-datorerna när man kör med power :e
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Fornminne + Option + Escape fungerade alldeles utmärkt visade det sig. Tack för det!
Men jag kom att tänka på en annan Mac-fråga också.
På skärmen (Vet inte modellnamn, men det är en TFT-skärm från Apple, av grå/halvgenomskinlig plast) finns två knappar. Den till höger stänger av skärmen, men vad är syftet med knappen till vänster? I bland när man trycker på den hoppar de fönster som legat i bakgrunden fram.
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Har ingen sån skärm, men kanske kan du ta en bild av knappen eller beskriva symbolen.
EkströmMedlem sedan feb. 20022 594 inlägg Kanske en motsvarighet till Alt + Tab?
Känns som om jag är i rätt forum nu. :) Aldrig ens provat en Mac.
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg
Har ingen sån skärm, men kanske kan du ta en bild av knappen eller beskriva symbolen.
Kommer inte i håg hur symbolen ser ut, men jag har för mig att den liknade en glödlampa (kan minnas helt fel, dock).
Ska fixa en bild på den...
Kanske en motsvarighet till Alt + Tab?
Jag trodde också det först, men den fungerar "bara i bland" (typ på en viss typ av fönster eller nåt).
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Låter konstigt, kan det vara nån inställning för att öka/minska ljuset beroende på ljuset i rummet?
Fick du ingen manual med skärmen?
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Det råkade bli fel när jag skulle editera. Av någon anledning blev det ett nytt inlägg också. Kolla inlägget nedan i stället (detta kan tas bort).
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg
Låter konstigt, kan det vara nån inställning för att öka/minska ljuset beroende på ljuset i rummet?
Nej, det verkar det inte heller vara. Knappen verkar påverka hur fönstrena ligger ovanpå varandra på skrivbordet.
Fick du ingen manual med skärmen?
Vi kör våra psykologilabbar på Mac, det är alltså i skolan, så jag har tyvärr inte någon manual.
Edit: Har fixat en bild på knappen, den ser alltså ut som en sol snarare än en glödlampa. Har ingenting med att justera ljusstryrkan på skärmen att göra.
CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg Solen har med ljusstyrkan att göra. Men det är ju inte säkert att det funkar bara för att den finns på skärmen. Kan ju tänkas behövas annat också. Själv har jag en liten och en stor sol, för att ställa in mökare alternativ ljusare, på mitt tangentbord.
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Nej! Den har ingenting med ljusstryka att göra, det är ju det som är så skumt. Hade det varit så enkelt hade jag ju aldrig frågat...
Alltså, det som händer när man trycker på solsymbolen är dels att en lampa tänds bakom den för att markera att den blivit intryckt. Ljusstryrkan på skärmen ändras inte, men däremot byter fönstrena i vissa fall plats med varandra i djupled!
Ett exempel: Min hemkatalog är öppen i en liten ruta i bakgruden och ett stort Internet Explorer-fönster i förgrunden. Om jag trycker på "solknappen" på skärmen lägger sig hemkatalogen i förgrunden (jag rör inte några andra knappar samtidigt). Detta fungerar bara med vissa fönster och vissa program, vad det verkar, så någon ALT+TAB-motsvarighet är det inte heller.
Har testat knappen på flera olika exemplar, så det är ingenting som är skumt med just "min" skärm.
Blir helt tokig på att ingen verkar veta vad det är för knapp och vad den egentligen är till för! Skumt som tusan.
muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg Kom på i dag var knappen är till för (pinsamt att man inte fattat det tidigare).
Knappen gör "Finder" aktivt...