webForumDet fria alternativet

Modem uppringt internet i RH8

2 svar · 253 visningar · startad av the proclaimer

the proclaimerMedlem sedan aug. 200088 inlägg

Tjo!

Hur gör jag smidigast för att använda mitt US Robotics sportster flash v90, när jag kopplar upp mig mot internet med RedHat 8?

Jag provade anslutningsguiden som finns i RH8, men eftersom man bara kunde använda generella modemdrivrutiner, så kopplade modemet inte upp sig i 56k.
Dessutom så var inte uppkopplingen särskilt smidig; för att koppla upp sig var jag tvungen att gå in i nätversinställningarna och akivera PPP anslutningen, samma (fast omvänt) när jag skulle koppla ner.

Kan man inte på något sätt få uppkopplingen lika smidig som i windows? Hur fixar jag så att linux kan använda v90?

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Vilken hastighet som modemet kopplar upp sig med är en sak mellan modem och modempool. Hade inga problem med att köra V90 (innan jag fick BB) från Linux med exakt lika modem som du.

Dock är det väldigt sällan (om någonsin) som du får 56k. Det är en teoretisk högsta hastighet som du kanske kan få om du bor 2 meter från telestationen, typ. En hastighet på 48k är vanligare. Vilken hastighet får du? Vilken hastighet får du från Windows?

Angående program för att koppla upp sig så finns det program både för Gnome och KDE. Själv använde jag kppp för KDE.

the proclaimerMedlem sedan aug. 200088 inlägg

Jo, jag vet att det är väldigt svårt att komma upp i 56k, men jag är nöjd med 48-52k som jag brukar få i windows.

Man hör på ljudet från modemet att den inte kopplar upp sig som den ska. Jag vet inte exakt hur stor hastighet jag kommer upp i, men det är knappast mer än 14k. Hur kollar jag det?

Tack.

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)