webForumDet fria alternativet

Nätverksproblem

7 svar · 291 visningar · startad av eckberg

eckbergMedlem sedan aug. 200286 inlägg

Har två datorer, en xp och en med red hat 8. Båda når internet genom en router, men de når inte varandra tror jag. Har installerat Samba på linux maskinen och tror att jag har ställt in det rätt men de två maskinerna får ändå ingen kontakt. Inte som jag ser iaf.

Vad ska man skriva in på xp burken för att nå linux burken? Xp:n kan nås från sig själv genom att skriva \\xp\.

Har även försökt att pinga de två burkarna me varandra. Från xp:n når jag routern och linux burken. Från Linux burken når jag routern och sig själv.

Vill nu gärna ha hjälp med att lösa mina nätverksproblem.

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

Att du inte kan pinga Windowsmaskinen från Linuxmaskinen låter konstigt. Pingar du på ren IP? Har du XP:s inbyggda brandvägg påslagen?

Sådär! Nu funkar det att pinga båda!!
Jag kan också komma åt xp:n från linuxen genom smbclient //xp/xp.

Min nästa fråga är hur jag kommer åt linuxen från xp:n??

Vad skall jag skriva helt enkelt.... var ställer jag ion i red hat vad den ska heta på nätverket

Först och främst så bör du se till att smb.conf är korrekt vad gäller workgroup, allow, shares osv ..
Är den bara det så skall Linuxburken dyka upp automatiskt i din Network Neighbourhood med det namn du gav den vid installationen. Om alla rättigheter är korrekta så ska du sen kunna accessa den med "\\IP\ShareName\".

bj0rneMedlem sedan nov. 200228 inlägg

Du måste sätta upp en samba server på linuxburken så att du kan loggain ifrån xpburken, https://www.samba.org finns det en masssa HOW-TO hur du ska göra.

bj0rne skrev:

Du måste sätta upp en samba server på linuxburken så att du kan loggain ifrån xpburken

Jo, men det har han ju gjort enligt första inlägget. Du kanske borde läsa hela tråden? :q

bj0rneMedlem sedan nov. 200228 inlägg

Jo, men det har han ju gjort enligt första inlägget. Du kanske borde läsa hela tråden?

kommentar: förlåt då!

Få väll hjälpa han lite på traven då, smb.conf ska du confa + att du ska läsa who to på https://www.samba.org

266 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
133 ms — hämta forumlista (db)
130 ms — hämta statistik (db)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)