webForumDet fria alternativet

Bästa filsystemet för stora hdd.

Linux & BSD

6 svar · 445 visningar · startad av RanXeroX

Medlem sedan maj 2000829 inlägg
Frågan#1

Tja ba..

Jag är lite nyfiken på om det är någon som har lite koll på vilket det bästa filsystemet är för stora partitioner?

Jag har en 120gb disk som jag helst vill ha en enda partition på. Men man går liksom miste om lite utrymme när man har så stora partitioner.

Men det beror lite granna på vilket filsystem man kör.
Någon som har ett bra förslag (inte bara för linux)

// ranxerox

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Utan att vara speciellt insatt, så tror jag nog inte det är ett stort problem när det gäller moderna filsystem. Det var framför allt FAT som hade det problemet eftersom det ökade blockstorleken på större diskar (och därmed gick en massa disk förlorad).

De filsystem som finns för linux ökar inte blockstorleken bara för att disken är större (vad jag vet i.a.f.) och därmed förlorar du inte mer utrymme, proportionellt sett, på en stor disk än på en mindre.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Linux har ett antal filsystem, ex. ext2, ext3 och reiser.

Alla dessa klarar stora diskar utan att öka blockstorleken, dom (i princip, jag vet) ökar i stället tabellen som håller koll på blocken om antalet överstiger vad tabellen klarar av.

Däremot kan det vara trevligt att köra ett journaliserande filsystem (ext3 eller reiser), eftersom det är betydligt säkrare om maskinen crashar och kontrollen av filsystemet efter en crash går betydligt snabbare (några sekunder jämfört med någon timme för riktigt stora diskar).

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

ha i åtankle att EXT3 inte är helt jornalförande bara delvis
Raiser är de dock

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

ha i åtankle att EXT3 inte är helt jornalförande bara delvis

Hur menar du?

Medlem sedan maj 2000829 inlägg

Oki,
Jag har dock testat 4.2BSD , OpenBSD:s filsystem, där tappade jag utrymme beroende på hur stor partitionen var.
Men ska testa med FreeBSD , kolla hur det funkar.. =)

// ranxerox

Medlem sedan nov. 200228 inlägg

ext2, ext3 använder jag på min 120gb HD, den ligger efter partion osv på 117gb. Och det är rätt hyggligt tycker jag

250 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)