webForumDet fria alternativet

Problem med makemap...

3 svar · 258 visningar · startad av Pacman

PacmanMedlem sedan juni 200246 inlägg

Jag håller på att försöka fixa upp en mail-server på min server. Jag använder mig då av sendmail för detta. Jag har en domän pekat mot min egen dns server och allt är frid och fröljd så långt. Problemet är bara när jag ska confa servern, det funkar tills jag ska bygga databasen med alla användare som ska finnas i mail servern. Jag försöker köra:

"makemap dbm /etc/mail/virtusertable"

som är den filen jag ska göra om, men får då
"makemap: Need to recompile with -DNDBM for dbm support"
även fast jag har lagt till den där i Makefile filen. Jag börjar bli rätt irriterad på det här. Nån som vet vad som kan vara fel? Eller finns det nåt annat sätt att göra på? Om ni har några bra guider, helst på svenska så tipsa mig gärna, eller andra mail servrar som är lätta att använda :) (OBS. ska kunna använda nån webmail till detta sen)

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Felmeddelande är rätt klart:

makemap klarar inte av dbm formatet utan du uppmanas att kompilera om makemap programmet med support för DBM (-DNDBM).

Eller också byter du database format på virtusertable.
I sendmail.cf ändra du så att det står följande rad (ersätt den befintliga raden!):

Kvirtuser hash /etc/mail/virtusertable

Sedan kan du ge kommandot:

makemap hash virtusertable <virtusertable

Du, den raden finns inte i min sendmail fil. Ska jag bara lägga till den nånstans då eller? Jag vet att jag hade med den raden när jag skapa filen, hmm...

Jag har kommit på att jag struntar i sendmail och köra på CommuniGate som är mycket lätt att konfigurera, använda osv. Jag har installerat det och confat det lite grann, så man kan skicka mail, men det verkar inte gå att ta emot. Jag har konfigurerat min dns server enlig följande:

$TTL 3D
@ IN SOA domän.com. postmaster.domän.cjb.net. (
2002101301
8H
2H
4W
1D )
;
TXT "Pacman DNS Server"
NS ns
MX 10 mail.domän.com.

localhost A 127.0.0.1
domän.com. A xxx.xxx.xxx.xxx
ns A xxx.xxx.xxx.xxx
www A xxx.xxx.xxx.xxx

mail A xxx.xxx.xxx.xxx
MX mail 10
TXT "Mail Service"

Där xxx.xxx.xxx.xxx är mitt ip och domänen är ändrad för säkerhets skull =P Loopback adresser är också konfigurerade. Är det något jag glömt? Jag har hört rykten om att felia ska ha spärrat mail porten. Någon som vet om detta är sant? Isf skulle det ju kunna vara det, då vore det ju bra om nån visste hur man löste detta. :)

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)