eckbergMedlem sedan aug. 200286 inlägg Funderar på att ta bort win 98 på min gamla 333Mhz dator och ha enbart Linux på den.
Vet inte sårskilt mycket om Linux och undrar då vad det är jag behöver för att komma igång. Har hört att det är gratis och går att ladda ner. Har snabb uppkoppling så filstorlek spelar inte så stor roll.
//eckberg
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Det du behöver är en brännare för att kunna bränna ut ISO-filerna till CD-skivor, för att sedan kunne installera en Linux-dist. Den som jag rekommenderar är Red Hat Linux, vilken är mycket enkel att installera samt använda. Du hittar den på Sunet.
Efter att du laddat ner och bränt ut Red Hat till CD-skivorna ( En CD-skiva för varje ISO-fil ), formaterar du din burk och tar bort alla partitioner ( Görs enkelt med ett verktyg som heter GDisk, sök på Google ). Starta om datorn med CD1 i, och se till att boota från den. Dyker det upp problem kan du ställa frågorna här sen. :)
eckbergMedlem sedan aug. 200286 inlägg Vilka ska laddas ner
På http://www.redhat.com/download/howto_download.html står det under punkt 3 att man ska ladda ner ISO filerna till cd 1 2 och 3, men på ftp-serven finns det ju fem stycken. Ska jag ladda ner alla fem eller bara de tre första?
VikingMedlem sedan maj 20003 652 inlägg Jag tycker att Slackware eller Debian eller liknande passar bättre som förstadist (om man vill lära sig GNU/Linux). Då måste man göra mer själv och man lär sig mycket "den hårda vägen". Så upplever iaf jag det.
https://www.slackware.org
SDCdMedlem sedan jan. 2001795 inlägg Lite längre ned i installationsinstruktionerna:
You will need to download the ISO images for Intel-compatible machines: psyche-i386-disc1.iso, psyche-i386-disc2.iso, and psyche-i386-disc3.iso, in the directory ftp://ftp.redhat.com/pub/redhat/linux/8.0/en/iso/i386/.
ISO images containing the source RPMs are located in this directory as well, however, they are not required to install Red Hat Linux and there is no need to download them at the same time you download the three installation ISO images.
If you need the ISO image for the documentation CD-ROM, it is available in the directory ftp://ftp.redhat.com/pub/redhat/linux/8.0/en/iso/doc/.
Skit i Red Hat...
...och lägg in Mandrake 9.0 istället. Har sett i forum efter forum hur det verkar vara betydligt mindre problem med Mandrakes "dist" jämfört med Red Hat. Dessutom får du en nyare "kärna" direkt och i övrigt är nog skillnaden marginell. Sen finns det utmärkrta forum fr enbat Mandrakes "distar".
bj0rneMedlem sedan nov. 200228 inlägg CITAT]...och lägg in Mandrake 9.0 istället. Har sett i forum efter forum hur det verkar vara betydligt mindre problem med Mandrakes "dist" jämfört med Red Hat. Dessutom får du en nyare "kärna" direkt och i övrigt är nog skillnaden marginell. Sen finns det utmärkrta forum fr enbat Mandrakes "distar".
komentar: du värkar kunna NADA!
Redhat är inte svårare än mandrake, redhat och mandrake är inte svårare att instalera än windows, båda har installations program som sköter det mesta själv,problem i rh? visst finns det problem men dom är minst lika många som mandrake har. Sen att det finns forum till mandrake kanske stämmer men linux.se@qakenet,efnet,dalnet har svar på alla distar och du får svar dirct, så igentligen är det bara en smak fråga vad man gillar.
Men ta och dämpa dig....bj0rne...
Har jag ens nämnt att Red Hat 8.0 är "svårare" än Mandrake9.0 Nej, jag skulle inte tro det. Däremot måste jag ju säga att Red Hat 8.0 är svårare att se som en vettig linux-dist än Mandrake 9.0 och vill man bestämt lägga in Red Hat på boxen så rekommenderar jag ju helt klart hellre Red Hat 7.3 som är klart vettigare. Red Hat 8.0 är ju det värsta "bloatet" jag definitivt sett hittills.
När man sen vill lära sig Linux lite mer är det dags för antingen Debian, Slackware eller kanske till och med Gentoo
PS! Men rättstava....!
OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg eckberg, hur mycket minne har du?