PudolfMedlem sedan juli 2000221 inlägg Hejsan,
Jag har en gammal dator (x86, 64mb ram). Det är Windows NT installerad på den men jag skulle vilja ta bort det och instället installera Linux red hat 8 som jag har på cd. Då undrar jag hur jag ska enklast ta bort Windows NT och om det är nåt speciellt jag bör göra innan jag installerar Linux red hat 8? Hårddisken är förresten 2 GB, räcker det? En extrafråga ( :e ), kan jag köpa vilken nya hårddisk som helst till den här gamla datorn och använda till den?
Tack på förhand!
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Det bör gå att ta bort det som finns på disken vid installation av Linux om jag inte minns fel.
Jag flyttar tråden till Linux & Unix-forumet så får du säkert klara besked på din fråga.
RoggerMedlem sedan jan. 2000566 inlägg 2 GB? Jag har klämt in en linuxinstallation för webservande på ca 130 meg. Det är frågan hur mycket grejer du vill installera. 2 GB räcker rätt långt alltså.
Håller med SirPeter ang raderandet av Windows. Det bör framgå rätt tydligt hur du ska göra när det är dags att partitionera under linuxinstallationen.
Du bör kunna koppla in vilken IDE-disk som helst. Eventuellt kan du inte utnyttja allt utrymme på disken p.g.a. begränsningar i bios. Observera dock att det inte finns någon garanti att nya grejer fungerar i gamla burkar. Försök att få låna en disk att prova med.
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg Angående nya stora hårddiska på äldre maskiner.
Linux i sig kan utnyttja större hårddiskar än vad datorn's bios klarar av, "linux" använder endast bios när den skall ladda in kernel, sedan sköter den allt själv.
Så den enkla lösningen är att du har kvar din gamla 2GB disk som root disk, och sedan kopplar in en större disk som data disk i linux.
Kör sjäv en gammal dator med följande diskar: 1st 4GB (root), 1st 25GB och 1st 80GB, bios'et påstår att jag har 1 4GB och 2st 8GB, men linux ser den verkliga storleken och kan utnyttja dom.
PudolfMedlem sedan juli 2000221 inlägg Tack för svaren!
Jag har iso-filerna på skiva, ska man radera det gamla operativsystemet? Startar jag om datorn med disc1 i cd-romspelarn så frågar den inte om jag vill installera eller nåt, kanske har jag förstått det fel? :)
Efter det jag läst om hårddiskarna så tror jag nog att jag skaffar en ny på 60 eller 80 gb, är det nåt särskilt märke som inte fungerar/fungerar bättre? Seagate, IBM deckstar, western digital, maxtor?
Sen har jag inte riktigt förstått om man ska ha "FAT" eller "NTFS" med Linux, det kanske inte spelar nån roll?
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Du ska inte ha varken FAT eller NTFS, du ska använda ReiserFS eller möjligen ext2/ext3.
Ska han köra Red Hat 8.0 så är det bara att hålla sig till ext2/ext3.
Med Mandrake Linux 9.0 eller SuSE 8.1 så får man tillgång till ReiserFS
ChainsawMedlem sedan sep. 20001 124 inlägg Anledningen till att man ska välja ReiserFS är egentligen ganska enkel: den är ruskigt effektiv när det gäller hantering av många små filer. Eftersom Unix-program är experter på att drälla miljoner små larviga filer överallt, så lämpar sig ReiserFS alldeles utmärkt för ordinära system där det kryllar av sådana filer. Om du däremot arbetar med stora filer (10GB och uppåt) så är XFS ett redigt alternativ, utvecklat av Silicon Graphics.
RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg Nackdelen med XFS (kör det själv) är att det inte ingår i kärnan. D.v.s. upptäcks det ett allvarligt säkerhetshål i den kernel man kör (eller om man vill uppgradera av någon annan anledning), så kan man inte uppdatera förräns SGI släpt en XFS-patch till den nya kärnan. Och om SGI skulle få för sig att sluta supporta Linux med XFS så är man riktigt illa ute.
I övrigt fungerar XFS kanon. Hur stabilt som helst. Och stöd för ACL. :)
http://oss.sgi.com/projects/xfs/
RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg
I övrigt fungerar XFS kanon. Hur stabilt som helst.
Och bara för att jag skrev det, så blev jag av med min /boot-partition en timme senare (lyckas inte reparera). Har kört XFS sedan det kom utan problem, men nu är det dags. Kanske inte är så stabilt, trots allt. :)
Och där har vi ett argument att hålla sig till ext3. Finns en uppsjö av disastertools och andra verktyg skrivna för ext2. Samtliga dessa fungerar även för ext3 (eftersom ext3 är bakåtkompatibel). Detta är anledningen till att jag valde ext3 på de linux-servrar jag installerat på jobbet. Vågar helt enkelt inte lita på "nykomlingar" som reiserfs och XFS när det verkligen gäller.
ChainsawMedlem sedan sep. 20001 124 inlägg Jag kör blandat på jobbets filserver: all data ligger på reiserfs-partitioner, medans all information som krävs för att komma in i systemet är på en kompakt ext2fs-partition.
Förresten, allvarligt säkerhetshål i kerneln? Vad jag vet så har inte det inträffat på... Tja... Jag kommer faktiskt inte på när. Jobbservern kör kerneln som följde med Slackware 8, en lätt patchad 2.4.9 om jag inte minns fel. Den fungerar - därför byter jag inte.
dahlgrenMedlem sedan aug. 20011 946 inlägg Tillbaka till topicc
Pudolf skrev:
Tack för svaren!
Jag har iso-filerna på skiva, ska man radera det gamla operativsystemet? Startar jag om datorn med disc1 i cd-romspelarn så frågar den inte om jag vill installera eller nåt, kanske har jag förstått det fel? :)
Hur brännde du filerna? brände du dom som en data cd så att filerna ligger direkt på skivan tex linux.iso eller nått? Eller brände du ison som en image så att du fick cd:n bootbar som den borde vara?
RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg
Kanske inte är så stabilt, trots allt.
Heh, berodde på en blandning av okunskap och otur. Jag lade lilo på den partitionen som /boot ligger på med påföljden att lilo skrev över XFS:s superblock. Normalt sett borde xfs_repair kunnat klara det genom att kopiera dit en kopia från annat ställe. Men någon sådan kopia kunde inte hittas i mitt fall (troligen p.g.a. att partitionen är väldigt liten).
Och inte kunde jag avinstallera lilo heller, eftersom lilo var beroende av filer i /boot. Moment 22 alltså. :)
Så var försiktiga med var ni lägger lilo, ni som kör XFS. MBR bör fungera bra.
Förresten, allvarligt säkerhetshål i kerneln? Vad jag vet så har inte det inträffat på ...
Så sant. Men det känns ändå inte riktigt bra att vara beroende av en tredje part när man vill uppgradera kärnan. Vore kanon om de kunde få in XFS.
PudolfMedlem sedan juli 2000221 inlägg Jag köpte 8.0 tillslut, gick inte så bra med bränningen. Har dock lite svårt att se hur mycket utrymme som finns på hårddisken, var gör man det enklast?
Jag valde dessutom Mysql, php och apache under installation, men jag hittar dem inte någonstans, typ en mapp med conf-filer o så... Dom kanske aldrig installerades?
EDIT: Tror jag hittade ovanstående nu, dom ligger lite utspritt bara och på annorlunda platser jämfört med guider/tutorials.
Skulle någon kunna lista vilka program jag behöver installera på linux red hat 8 för att kunna få igång Apache, PHP och Mysql. Jag läste lite på olika ställen och det verkade vara fullt av program? Bison, flex, perl bl a, stämmer det?
EDIT: Jag verkar inte kunna öppna och redigera filer med någor program, har ett som heter "Textredigerare" installerat men inget händer när jag försöker starta/öppna med det programmet.
Tack på förhand.
bj0rneMedlem sedan nov. 200228 inlägg precis som dom skriver här angånde hur stor hd du kan ha så beror det på ditt BIOS men du kan även uppdatera BIOS lr köpa ett sk. kontrollerkort (ca 600:-), då klarar datorn av större hd´s.
Sen angånde hur du lätast gör:
Lättast är nog att formatera och sen ta bort partionerna på hd´n med hjälp av fdisk som finns på win startdisk(win partionerna kan även tas bort med diskdruid lr liknade när du ska installera redhat). När du ska instalera så ställer du bara in bios att läsa ifrån cd-rommen. Och din 2gig hd räcker LÅNGT gäller bara att du inte tar full install. För rh lägger in mycket skit som du alldrig kommer använda(full instalation=ca2gb), se därför till att bara ta det viktigaste så kan du köra in dom applikatiner du vill ha sen istället.