peronetMedlem sedan sep. 200192 inlägg Jag var ju här för ett tag sedan då gällde det debian..
nu har jag bytt till redhat (vill lära mig lite) ;-)
i alla fall, i debian fanns det apt-get
redhat har ett liknade system har jag för mig..
hur använder man det?
var hittar man en lista på vad som finnes?
Tacksam för svar ;-)
Mvh
Johan Persson
peronetMedlem sedan sep. 200192 inlägg vill bland annat lägga in ett prog för icq osv..
sedan så undrar jag hur jag ställer in gFTPś standard editor..
den vill inte riktigt.. ;-)
hjäälp :)
// Johan
peronetMedlem sedan sep. 200192 inlägg Jag vill även ha igång min xmms spelare ;-)
Skiten e den att när jag öppnar den ser allt väl ut, när jag sedan väljer en mp3 fil så accepterar den inte den (den vill inte spela upp den, eller lägga till den i playlisten..) inget felmeddelande eller liknande... :(
ljud fungerar annars bra på datorn..
peronetMedlem sedan sep. 200192 inlägg när jag kollar vad som e igång på burken ser jag..
xmms file:///home/johan/music/Chesney%20Hawkes%20-%20I%20Am%20The%20One%20And%20Only.mp3
vilket innebär att den ska va igång o spela eller?
bj0rneMedlem sedan nov. 200228 inlägg
i debian fanns det apt-get
wget? ftpget? läs "get man"
Jag vill även ha igång min xmms spelare ;-)
kan beror på att du inte har gett den spciella usern tillgång till ljud, (skriv ett till inlägg så kan jag tala om hur man gör)
Om det inte kommer upp någe xmms program i x, så har du antagligen inte get usern tillgång till ljud (hadde själv problemet)
Men testa att starta xmms som root ovh kolla om det funkar.
apt-get , är inte något som wget, apt-get är ett installations program för att installa progg under debian, under RedHat så har man rpm, rpm har inte samma dependensi hantering som apt-get.
Rpm säget till att en fil saknas , men den installarar den inte själv.
Om man ska läsa en man fil så kör man::
man <kommando> inte <kommando> man, bara bra att veta.
Om ljudet funkar bra så har det inget med rättigheter för /dev/dsp eller /dev/mixer, om det är rättighets knas här så får man offtast ett felmeddelande om detta.
Prova att köra mpg123 först, så vet du om att du kan lyssna på mp3 filen.
Lycka till
// ranxerox
CoperMedlem sedan mars 2002349 inlägg Om du kör Red hat 8.0 så måste man ladda ner en extra fil till xmms pga ett fel som gör att man inte kan spela mp3:or.
Mer info hittar du på xmms hemsida... http://www.xmms.org/
spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg Tips: RPM:er letar man med fördel efter på RPMfind .