webForumDet fria alternativet

Plats brist

12 svar · 446 visningar · startad av Qaz

QazMedlem sedan feb. 2000211 inlägg

Det verkade som om jag misstog mig när jag instalerade mitt linux system. Jag tilldelade / 150 Mb och nu är det slut..... inte så bra ...

Frågan är nu hur löser jag detta problem?? Kan jag på något sätt flytta / utan att börja om från början? Jag har en enhet /tmp som har 450 Mb som jag utan tvekan kan använda. Jag har sett något om att man kan flytta en hel mapp och bara skapa en länk till det ställe där datat finns?

Hjälp önskas.....

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Du kan skapa symboliska länkar med ln -s (se manualsidan för ln).

Hur ser din partitionsfördelning ut i övrigt (mer info gör att du kan få bättre råd)?

kruttaMedlem sedan jan. 200254 inlägg

Kör Du reiserfs kan Du använda resize_reiserfs för att krympa /tmp och öka på / istället.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Nja, du ändrar storleken på filsystemet men inte på partitionen så man tjänar ingenting på det om ex. /tmp ligger på en egen partition.

BTW liknande verktyg finns även för ext2.

Men som Robban skrev kan man få se hur partitionerna är, ex. med kommandot "df -k"?

Självklart får ni se hur mina part. ser ut

/ -> 150 Mb - 99%
/tmp -> 450 Mb
/usr -> 800 Mb - 42%
/var -> 1,7 Gb - 2%
/home -> 15 Gb

Alla partioner utom home ligger på samma fysiska disk. Finns det något verktyg som man kan sammanfoga enheterna? typ Partition Magic? Det skulle ju lösa det mesta.

% är hur mycket som är nyttjat, och jag vill inte röra home, för den kommer jag att nyttja.

Jag inser att jag gjort en liten missbedömmning om detta, men uppgifterna och hur stora parionerna skulle vara hittade jag på en seriös hemsida som jag tyvärr har tappat namnet på. Men det är klart att det kanske beror på vilken dist man använder?

Sent skall syndaren vakna, jag skulle självklart ha frågat här innan jag startade.

/ -> 150 Mb
/tmp -> 450 Mb
/var -> 800 Mb
/usr -> 1,7 Gb
/home -> 15 Gb

Så här skulle jag göra.
Med den uppdelning så gör det inte så mycket om / är nästan fullt, eftersom /tmp, /usr och /var ligger på egna partitioner.

Som du ser har jag bytt plats på /var och /usr
I /var hamnar logfiler, spool filer och en del temorära filer (/var/tmp) vilka inte kräver så mycket utrymme.
I /usr kommer alla progra att läggas (eventuellt får du lägga en länk från /opt hit) vilka kan kräva rätt mycket utrymme.

Gör endast nedanstående om du känner dig varm i kläderna när det gäller Linux!!
Det enklaste är att starta med en Rescue disk så att du kan flytta informationen mellan partitionerna, OBS! du skall inte boota från hårddisken utan från CD'n

Vad är det på / som tar så mycket plats, om /tmp /var och /usr har egna partitioner? Det är möjligen inte så att du har en stor coredump i /root som tar plats? Eller gamla kernels i /boot som du kan ta bort?

Räknar jag ihop /lib, /root, /boot, /etc, /bin, /sbin på ett system jag administrerar så hamnar jag klart under 70MB.

Har du programvara installerad under /opt? Går det att flytta den till t.ex. /usr/local i stället?

Hmmm hittade en 134 Mb stor fil i /proc ? vid namn kcore, den borde väll inte finns där?

Vad ska finnas i /proc?

Filerna i /proc behöver du inte oroa dig för. De är inga riktiga filer och de tar inte upp plats på disken.

Storleken på /proc/kcore bör stämma ganska bra överens med hur mycket minne du har i burken (/proc/kcore är en pekare mot ditt RAM-minne).

hmm då bör det finnas där mao :) så har jag lärt mig något i dag med...

Jag leker vidare med tanken att jag av misstag har skapat, eller systemet har skapat, någon otrevlig fil som inte ska finnas i systemet, för jag anser (med den ringa erfarenhet jag har av linux system) att 150 Mb ska räcka. Mitt problem är väll att jag inte vet vilka filer som ska/inte ska finnas...

Har hittat 2 till filer som jag inte sett tidigare,

/etc/z - 70 Mb
/etc/vz - 46 Mb

Dom filerna är inga jag känner igen!

Vad ger följande kommando för utdata:

"file /etc/z /etc/vz"

Du kan prova att flytta dom till /home, starta om maskinen, fungkar den som den skall så kan du nog slänga filerna

Känner inte heller igen dessa.

Om det är binärfiler så kan du få fram eventuell text i dem (kan hjälpa till med att avgöra var de hör) med:

strings /etc/v ; strings /etc/vz

hmm, vet knappt om jag törs tala om vad jag fick för svar... som jag sa i ett tidigare inlägg, jag som (naturligtvis) tabbat mig. Det var två st. tar arkiv, som inte har något där att göra..... Nåja, nu har jag iaf lärt mig lite mer om vilka filer som gör vad i linux....

Tack för all hjälp :) :bire

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)