webForumDet fria alternativet

Mozilla och Netscape bara dör

22 svar · 816 visningar · startad av Spender

SpenderMedlem sedan juni 2000468 inlägg

Ända sedan jag la in Mac OS 10.2 så har jag inte kunnat köra varken Mozilla eller Netscape. Båda programmen dör direkt efter att loading-bilden försvunnit. Testat Mozilla 1.1 och 1.0.1 samt Netscape 7.0. Det kommer inte upp några felmeddelanden eller så, programmen bara tvärdör och ikonen i dockan försvinner.

Någon som har några förslag på vad som kan tänkas vara fel? Internet Explorer för Mac OS är ju ingen höjdare att sitta med, så hjälp skulle verkligen uppskattas.

bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg

tyckte samma förut, men nu har ja gått över till IE. funkar faktiskt bätte och betydligt snabbare än NS.

CyberPetMedlem sedan dec. 19996 588 inlägg

Låter skumt, sitter själv med 10.2.1 och Mozilla utan problem. Låter ju nästan som det är något fel i själva OS:t. Installerade du från originalskivorna? Uppdaterade du från 10.1.5?

:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Prövat med Opera?

CyberPet skrev:

Låter skumt, sitter själv med 10.2.1 och Mozilla utan problem. Låter ju nästan som det är något fel i själva OS:t. Installerade du från originalskivorna? Uppdaterade du från 10.1.5?

Ja, jag installerade från originalskivorna, och det var en ren installation. För någon månad sen så kraschade dock mitt Mac OS, så jag gjorde en reparationsinstallation för att kunna dra igång det. Kan det ha något med saken att göra måntro?

Edit: Kanske finns en chans att det fungerar om jag uppdaterar till 10.2.1? Men isåfall tappar jag ju min fina uptime. ;)

:stefan:
Jag gillar inte Opera så mycket, men i värsta fall får jag väl lägga in det.

har samma problem med en del andra program. de ser ut att starta, sen bara dör de. symbolen försvinner. =/

Uptime? *garvar* jag råkade av misstag komma åt power-knappen när jag satte min dator i vila efter nån vecka, så jag fick starta om. Installera uppgraderingen så håller vi tummarna att det funkar bättre. :-)

bassebhu, en liten dum fråga men vilka program är det som krashar?

Annars kan jag tänka mig att det kan vara cachen i Jaguar som strular, då brukar det också vara såna problem som ni båda beskrivit. Det finns dock hjälp med detta program isåfall:

Jaguar Cache Cleaner

Men det finns en varning också: det finns folk som blivit av med sin $home directory.

n2mp3 tex. funkade först. sen nu kan ja ej starta det =/
sen ibland andra också lite då och då.

sen en del program när jag väljer avsluta, så kommer det upp "programmet har automatiskt avslutats". inget som spelar nån roll men känns ju lite fel på nåt sätt. =/

OK, prova Jaguar Cache Cleaner, det kan hända att det fixar till problemet då det just handlar om att fixa problem med cache som orsakar att program oväntat avslutas.

Suck... Mitt Mac OS är ju hopplöst, nu vägrar det starta efter att jag slängt in 10.2.1-uppdateringen. Får väl formatera och installera om eller något. :(

VA??!! :? Låter ju som det är något mer allvarligt. Kör en low level format på disken, låter ju inte friskt alls.

Hur kör man en low level-formatering?

När du startar upp från CD:n så istället för att starta installationen så väljer du Diskverktyget, där ska du kunna formattera om hårddisken, både genom att bara radera "directory" men även att formattera om den genom att skriva ettor och nollor (vet inte riktigt vad det heter -- var så länge sen jag behövde göra det).

Verkar bara finnas ett sätt med Mac OS X-installern, Erase-verktyget i Disk Utility. Jag kör det nu i alla fall och får hoppas på att det blir en stabil och fin installation av systemet sen. :)

Jag håller tummarna att det ordnat sig. Jag blir så irriterad när det inte funkar för folk. Jag har bara haft diskproblem en gång och det var länge sen så jag är verkligen bortskämd med problemfria datorer (nån krasch då och då lever man med, men ominstallation är värre).

Det fixade sig nu efter en formatering och ominstallation. Dock inte hunnit testa om Mozilla fungerar än, lite jobbigt med nyinstallerat OS och modem. ;)

Hmm, Mozilla går fortfarande inte igång, men systemet klarar uppdateringar i alla fall. ;)

Låter superskumt. Nu kör jag förvisso inte den senaste Mozilla utan den senaste fulla versionen (inte beta eller alpha eller vad det nu är).

Det hela verkar bero på att jag kör UFS. Verkar inte vara mycket jag kan göra åt saken då, mer än att vänta på UFS-stöd. Trist.

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)