Har nu efter en dels läsande och testande fått igång en lokal dns som jag ville. Men jag lyckas inte få den att köras som non-root. Hur ska jag bära mig åt? Sen undrar jag om det går att få dns servern att köras på ett valt interface och inte alla som finns tillgängliga? Vill endast köra det på en lokal adress som jag satt upp, tex 192.168.0.254. Någon som vet hur jag ska gå tillväga? :)
Lite frågor kring BIND/Named...
10 svar · 343 visningar · startad av Pacman
du borde ha något liknande i din named-konfig fil:
listen-on { \<ditt interface\>; };
misstänker att du också kör named chroot'at...
En följ fråga på det. Jag har aldrig använt chroot och är lite osäker på hur det funkar. Hur bör jag göra om jag ska starta dns servern i chrootat läge? Skulle även vilja vet om det går med apache på något sätt? :)
Använder Du bind 9 kan Du starta bind genom typ named -u named
Där -u named är alltså user named.
Användaren named kan Du sedan göra vad Du vill med typ.
Den behöver inte några speciella rättigheter.
Varför vill Du starta saker i chroot?
Apache körs ju som normalt som nobody och det är väl helt ok?
Ajuste, men jaha. Nu är det så att det inte finns nån named användare i mitt system. Vad bör jag göra då?
lägga till den ;)
Och se till så att den användaren har tillgång till alla de filer som named kräver. Samt helst ingenting annat. Ger ju lite mer säkerhet att saker som named gör iaf inte görs som root. att chroota ger sedan ytterligare ett lager med säkerhet.
Perfekt. Nu funkar det som det ska. Nu ska jag bara komma på hur man kör psyBNC som non-root på bästa sätt också. Vill ju starta det genom rc.local...
Ett enkelt sätt är att i rc.local skriva:
su user kommando
Eftersom root får köra program som vilken användare som helst så kommer ovanstående göra så att kommando körs som om användaren user körde det.
litet förtydligande: skall du ha DNS och webserver access-bara via stora stygga internet är chroot att rekommendera. skall du ha det lokalt på ditt alldeles egna lilla intranet kan chroot vara lite overkill
Syftet med min DNS server är att jag ska peka en domän mot den så småning om, och använda det tillsammans med psyBNC och ipv6 för att köra vhostar på efnet. Fast ett par lokala adresser förekommer också i dns:en just nu. Vilket bör jag köra? Hur ska jag göra?
Jag har nu pekat om en cjb.net adress till min DNS server samt fixat ipv6. Jag hade tänkt använda den "domän" jag pekat som vhostar på IRC. Jag har lagt in www för webtrafik och det funkar bra. Har även lagt in några andra som jag tänkt använda som vhostar. Jag kan resolvea de både fram och tillbaka (ipv6 alltså). Men mot irc funkar det inte. Den vill bara resolvea till mitt tunnelnamn som jag fått från tunnelbroker. Nån som vet vad detta kan bero på?