VikingMedlem sedan maj 20003 652 inlägg Hej ... När jag startar datorn och ska sätta igång Mozilla (snabbknapp på panelen) så måste jag gå in i preferences för KDE ska hitta filen. Börjar bli lite jobbigt, någon som vet vad man ska göra?
En annan fråga: Hur får man igång ljudet? När jag startar KDE så får jag detta felmeddelande:
Sound server informational message:
Error while initializing the sound driver:
device /dev/dsp can't be opened (No such device)
The sound server will continue, using the null output device.
Är det några drivisar som saknas? Hur fixar man det? Har ingen aning om vad jag har för ljudkort, hur får man reda på det?
(Använder Slackware 8.1)
VetgirigMedlem sedan nov. 2000199 inlägg För att hitta vilket ljudkort du har så läs filen
/proc/pci
Skriv "more /proc/pci" i ett terminalförsnter eller ange urlen
"file:/proc/pci" i mozilla.
I filen listas alla dina enheter och där borde ditt ljudkort synas.
Själv brukar jag använda ALSA drivisar för ljudet.
Du kan läsa mer och ladda hem från
http://www.alsa-project.org/
Kontrollera att det ljudkort som du har är supportat innan du
försöker att byta till ALSA.
När det gäller Mozilla så förstår jag inte riktigt vad problemet är
skulle gissa att snabbknappen är felkonfigurerad.
VikingMedlem sedan maj 20003 652 inlägg Ingen som visste hur man ändrade så att man slipper starta Mozilla med hjälp av en konsol? Börjar bli lite irriterande nu ;)
En till fråga :D Hur gör man för att skapa ett kommando som gör att man bara behöver skriva mozilla för att det ska starta? Var gå man in och mekar? :)
diskorenMedlem sedan apr. 2002184 inlägg
Viking skrev:
Hur gör man för att skapa ett kommando som gör att man bara behöver skriva mozilla för att det ska starta? Var gå man in och mekar? :)
Hm... Bör väl funka att som root skapa en textfil i /usr/bin/ med namnet mozilla. Skriv i mozilla (textfilen alltså) din sökväg till Mozilla. Sen chmod mozilla +x. En kompis fixade det så för mig iaf.
VetgirigMedlem sedan nov. 2000199 inlägg Att skapa en textfil i /usr/bin är lite överdrift - det är enklare att skapa
en mjuk länk med
ln -s <sökväg till mozilla> /usr/local/bin/
(Jag lägger den nog hellre där)
Annars kan man även ändra PATH varibeln till att även peka på mozillas bin katalog