Jag är ett blåbär när det gäller MAc och skulle vilja ha hjälp med följande problem:
Jag skulle vilja kolla vilket Ip-nummer min dator jag har men jag kommer inte åt de programmen som är till för detta. Vilket är det smidigaste sättet att få reda på IP-nummret?
Sedan skulle det vara trevligt och prova ping & traceroute - kommandon oxå. Hur gör jag det på en mac?
Vilken version av Mac OS har du? För man kan ju ange sitt eget ip-nummer i TCP/IP.
Det finns några olika program för att pinga och göra tracerout osv, bästa sättet att hitta programmen är att gå in på https://www.versiontracker.com och göra en sökning på ordet "ping" eller "traceroute".
2. Traceroute
Det finns ett program för det som följer med datorn... Men bara för att det är kväll nu i kommbinbation med att jag inte hittar det så kan jag inte avslöja vad det heter!
Det ska finnas på din Mac OS cd, jag har sett det vid något tillfälle... (Men måste medge att min teori känns väldigt tunn...)
I Mac OS X följer det med ett program för att kolla nätverksaktivitet osv, men så vitt jag vet finns det inte med Mac OS 9 och yngre versioner, då får man använda tredjepartstillverkare.