Hej, installerade just gentoo linux efter manualen som dom har, men när jag sedan skulle boota så stannar den när den ska starta syslogd, klogd den kommer inte längre.
Hur fixxar jag problemet när jag inte kan boota =(
*hjälp!*
Stort problem
5 svar · 280 visningar · startad av studerande
Jag har svårt att se att du kan lösa det på ett annat sätt än att installera om. Det troliga är att något har gått snett vid installationen. Kanske du missade något i anvisningarna? Eller anvisningarna kanske missade något? Du kan ju söka om några andra har haft problem med installationen. Det kanske finns några tips att hämta. Du får nog räkna med att installationen inte är lika enkel som med Mandrake och RedHat.
Och, får installera om. Grejjen är den att jag gillar gentoos system för installation / uppdateringar, lite som *BSD. Är igentligen en trogen slack användare men tänkte att det kanske var dags att förnya sig lite. Tack för den snabba hjälpen iaf, Men vi får hoppas satt jag slipper återkomma =)
Varför byta dist när Du redan kör den bästa?
Förstår inte vad som skulle vara bättre med gentoo än med Slack?
Krutta :: Låt studerande köra vilken dist som känns bäst för honom/henne, det är väll bara bra att testa nya distar.
Skulle nog ge mer hjälp till studerande om du kunde hjälpa till med han/hennes problem.
Gentoo har ett nytt packet system som ska likna *bsd:s ports en heldel, har faktiskt inte testat det, men gentoo verkar växa väldigt snabbt.
// xerox
Fick iaf till gentoo till slut, orkade inte installera om så bootade från skivan och mountade filsystemet ist. Gick bra med lite omkompilering, såg att jag hadde missat några drivrutiner.
Eftersom jag alltid använt slack tidigare så vet jag inte riktigt hur man ändrar till svensk tangentbords layout. Läste att jag skulle ändra i /usr/share/keymaps det enda jag hittar är keymap "us".
Ändrar jag det till se så fattar han inget.
Nån som är sugen på att ge mig en hint? =)