webForumDet fria alternativet

Proftpd med mysql. ?

6 svar · 285 visningar · startad av RanXeroX

RanXeroXMedlem sedan maj 2000829 inlägg

Hej .. på er.. =)

Jag använder mig av proftpd som ftp server programvara. Skulle vilja använda mysql för att hantera användarnamn samt lösenord, tänkte kolla om det är någon här som har lekt lite med det ?

Kanke en liten snutt config.fil att bjuda på =)

Om det inte är någon här som har lekt med detta så får jag dyka ner på djupet, så man kan få tillgång till denna "smutta" lilla funktion.

// xerox

ingeMedlem sedan sep. 2000498 inlägg

Proftpd

Hej!
Var kan jag hitta denna ftp till redhat 7.3 Proftpd
samt hur installerar jag den
är den bra?

SkaggetMedlem sedan maj 200268 inlägg

Här...

Smaken är som baken.. den e bra tycker jag.. har lite roliga funktioner..

t.ex. dölja filer/mappr som man inte har access till, (ska ha sql stöd, har inte fått kompileringen att funka) lätt att confa..

// xerox

SkaggetMedlem sedan maj 200268 inlägg

Re: Proftpd med mysql. ?

Jag använder mig av proftpd som ftp server programvara. Skulle vilja använda mysql för att hantera användarnamn samt lösenord, tänkte kolla om det är någon här som har lekt lite med det ?

Denna sida kanske kan vara till hjälp...

Jag har läst , confat upp en pforftpd.conf fil, men allt skiter sig när jag ska kompilera proftpd med mod_sql stöd.. har gjort som det stårt.. vet inte riktigt varför det inte funkar.. =(

Kör slackware 8.1

Hör av mig när jag får mer info

// xerox

Har nu fått reda på att proftpd, 1.2.5 och 1.2.6 har problem med sql stöd.

Men tar man tidigare funktioner så ska det funka.

Men då får man inte glömma att det finns lite buggar mm i dessa version. Jag rekomonderar att man kör passwd filen sepparat för just proftpd. För det är väl det som de flesta vill ha åt. Man kan göra det med hjälp av kommandot ::
AuthUserFile /usr/local/etc/<din fil>
Man kan lägga filen vart man vill, att rekomondera är att inte lägga den i ftp-root direktivet.

Sedan så kan man skapa sepparata användare för proftpd med verktyget::
ftpasswd
t.ex. ftpasswd --file /usr/local/etc/<din fil> --passwd --name <usr> --home /home/ftp/ --shell /usr/local/bin/bash --uid <ett id för usr> --gid <grupp gid, som äger mappen /home/ftp>

Sedan så får man se om det kommer en senare version av proftpd som har stöd för sql..

// xerox

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)