webForumDet fria alternativet

Frågor angående webbserver samt mailserver

4 svar · 204 visningar · startad av Gein

GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Har en server ståendes här hemma, e w2k server på den men jag är nu väldigt sugen på att istället installera Linux, av diverse själ. Ett krux är att mina sidor jag har där är asp, vet att det går att köra asp på apache med t.ex Chili!asp eller apache:asp.
Jag undrar lite om någon har erfarenhet av något av dessa, hur det funkar, om det funkar bra osv. Dessutom kör jag access-databas, men det e mindre problem. Då går jag över till mysql istället, o tvingar mej själv att verkligen lära mej det.

En annan fråga är det här med mailserver. Är det svårt att konfigurera en mailserver på linux?

r) ytterligare en fråga som visserligen inte har med webbserver eller mailserver att göra. Servern har nu en skrivare hos sej där de andra två datorerna i nätverket skriver ut från. Hur blir det med den? Är det omöjligt för en windows-burk att få linux att skriva ut sitt dokument?

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

När det gäller ASP på Linux så vet jag inte.

Däremot en mailserver är enkel att sätta upp.

Och installerar du samba på din Linux maskin så tror din windows burk att linux maskinen är en NT server. Med samba kan du dela ut både filer/kataloger och skrivare enkelt.

Jag har hört att det är ett helvete att installera skrivare på linuxburkar. Stämmer det?

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Nej.

Ex. Mandrake har ett utmärkt x-baserat program för detta (printtool).

Det som är aktuellt är Debian.

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)