Tjenare, installerade just linux och har lite problem med att boota.
När jag kör grub så börjar den läsa in allt som den ska, men efter ca 2 sekunder så blir skärmen aldeles vit. antar att jag har kompilerat något fel och något jag inte ska ha med.
Har lagt bzImage i /boot
hur bootar jag upp systemet för att fixxa felet?
det fungerar inte med att köra bootdisk och skriva linux root=/dev/hda1 tror inte att den hittar kärnan eller liknande. =(
(hjälp?)
skärmen dör
7 svar · 212 visningar · startad av gucken
jo föresten, jag kör gentoo linux med /dev/hda1 (root) som xfs filesystem. om det kan hjälpa
Tja ba..
Det låter som om dina drivisar till grafikkortet krånglar. När startar din dator, kommer du att hammna i console läge eller i ett grafiskt läge ?
Om det är i det grafiska så kan det vara därför det krånglar till sig.
// xerox
nix, console läge.
En helt annan fråga, Slackware-Current hur fungerar det?
Är det som en slack-iso men med de nyaste stablia grejjerna eller är det helt anorlunda? Tänkte slack 8.1 är juh inte direkt nytt.
Slackcurrent är det nyaste från slackware, men kan nog inte påstå att det måste vara stabilt, men fler nya funtioner. Om man ska köra det som Desktop och leka lite, så funkar det. Men ska man ha den som server så fördrar jag att man kör 8.1.
Jag kör 8.1 utan problem.
----------------------------------------
När du installerade din linux dist, skapade du då en lilo-boot disket ?
För där ska man ju kunna boota upp på systemet. Kan vara krången med grub, hinner du se inloggnings fasen, eller blir det svart innan du hinner dit?
// xerox
jag gav upp bekymret och installerade slack ist. Har alltid fungerat bra för mig så lika bra att fortsätta med det, enda bekymret är att det e så fruktansvärt drygt att uppdatera allt som behövs. ex qt, glib mm. Har inte satt mig in i CVS än.
Hmm har en extra fråga föresten, vilken fil är det man editerar för att ändra upplösningen i x - KDE dist slackware.
Har spejjar runt i XF86config, men hittar inget som har med upplösningen att göra =(
Kan ni klistra in ett exempel på hur det ska se ut.